بازیگران بورس (20 مهر)

سهام پالایشی در کانون توجه حقیقی‌های بازار

11:54 - 1400/01/21
دادوستدها در بازار سهام درحالی امروز در کانون توجه حقیقی‌های بازار بود که بیش‌ترین خرید این بازیگران روی سهام شرکت‌های پالایشی متمرکز بود.
سهام پالایشی در کانون توجه حقیقی‌های بازار

دنیای بورس: معاملات نخستین روز کاری هفته با خالص خرید بیش از 250میلیارد تومانی سهامداران خرد آغاز شد. در این روز معامله گران حقیقی تمایل زیادی به جمع آوری سهام پالایشی نشان دادند که در صدر آن خرید سهام دو شرکت پالایش نفت تهران و بندرعباس قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در نماد «شتران» به 26میلیارد تومان و در نماد «شبندر» نیز به بیش از 23میلیارد تومان رسید.

همچنین در این گروه پالایش نفت اصفهان با جابه‌جایی بلوکی سهم میان سهامداران عمده مواجه شد؛ به طوریکه 348میلیون سهم معادل درصد از سهام «شپنا» را شركت ملي پالايش وپخش فرآورده هاي نفتي ايران عرضه کرد که توسط شركت ملي پالايش وپخش فرآورده‌هاي نفتي ابخش1 خریداری شد.

در همین راستا سهامداران خرد به خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان نیز تمایل نشان داده و در نهایت 22میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فولاد» جابجا شد. این در حالی است که سهامداران عمده به خرید سهام بانک ملت اشتیاق داشته و خالص خریدی در حدود 40میلیارد تومان را در این نماد ثبت کردند. در این میان 61میلیون سهم «بملت» از سوی صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني ملت جمع‌آوری شد.

شركت تعاوني معين آتيه خواهان نیز دیگر حقوقی فعال در «وبملت» بود که به خرید 2میلیون سهم مزبور پرداخت. در همین راستا بانک صادارت نیز خرید 7میلیون سهم از سوی گروه مالي سپهرصادرات و 100هزار سهم توسط صندوق سرمايه‌گذاري بازارگرداني سپهرصادرات را تجربه کرد. خرید 400هزار سهم بانک پاسارگاد از سوی شركت آرمان گسترظفرمند و در مقابل عرضه 26میلیون سهم بانک اقتصاد نوین توسط شركت سرمايه‌گذاري ساختمان ايران از جمله دیگر تحرکات سهامداران عمده در نمادهای بانکی بود.

در میان نمادهای معدنی نیز توسعه ‌معادن ‌و فلزات‌ با عرضه سهم از سوی دو سهامدار حقوقی مواجه شد؛ عرضه بیش از 5میلیون سهم توسط گروه مالي ملت و یک میلیون سهم از سوی صندوق توسعه معادن وفلزات آرمان در این نماد شکل گرفت. در همین راستا سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد سرمايه گذاري صدرتامين به عرضه سهم پرداخت و 40میلیون سهم را واگذار کرد.

در میان نمادهای شیمیایی نیز سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشيمي تأمين با عرضه 50میلیون سهم از سوی سرمايه‌گذاري تامين اجتماعي مواجه شد. این در حالی است که سرمایه گذاری صنايع ‌شيميايي ‌ايران خرید 500هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري نماد صنعت ومعدن را تجربه کرد.

در میان نمادهای دارویی نیز داروسازی زهراوی شاهد فروش یک میلیون سهم از سوی داروسازي حكيم بود. در همین راستا بيمه مركزي نیز به عنوان سهامدار عمده در گروه دارويي بركت به عرضه سهم پرداخت و 2میلیون و 400هزار سهم را از پرتفوی خود خارج کرد. داروسازي‌ دكترعبيدي‌ نیز دیگر نماد این گروه بود که با فروش 300هزار سهم توسط سهامدار حقیقی بالای یک درصدی مواجه شد.