بازیگران بورس (11 آبان 98)| تمایل حقیقی‌های بازار به خرید « بترانس »

12:06 - 1400/01/21
دادوستدهای نخستین روز هفته جاری درحالی دنبال شد که حقیقی‌‌های بازار استراتژی خرید سهام ایران ترانسفو را در دستور کار قرار داشتند. دیگر موقعیت‌های خرید بازیگران را در گزارش بازیگران بورس ببینید.
بازیگران بورس (11 آبان 98)| تمایل حقیقی‌های بازار به خرید « بترانس »

 دنیای بورس: معاملات روز شنبه بورس تهران در حالی با ثبت خالص خرید 41میلیارد تومانی سهامداران خرد آغاز شد که این گروه از بازیگران بورسی موفق شده بودند در آغاز این هفته نیز نقدینگی را در اختیار خود قرار دهند. بر این اساس دومین هفته کاری آبان ماه ۱۶۶میلیارد تومان مالکیت سهام از معامله‌گران حقوقی به حقیقی منتقل شد.

جزئیات بیشتر از جابه‌جایی‌های صورت گرفته در بازار نشان می‌دهد بیشترین خرید ثبت شده از سوی سهامداران حقیقی در نماد ایران‌ ترانسفو بوده که با انتقال مالکیت۲۵میلیارد و ۶۰۰میلیون تومانی سهام به پرتفوی این گروه از بازیگران همراه شد. در این میان سرمايه گذاري گروه توسعه ملي به عنوان سهامدار عمده و مالک بیش از 34درصدی سهان «بترانس» به عرضه 15میلیون سهم پرداخت.

در ادامه این روند نیز حقیقی‌ها به جمع‌آوری سهام مس شهید باهنر تمایل نشان داده و در نهایت خالص خریدی معادل 7.6میلیارد تومان را در این نماد رقم زدند. در این گروه دیگر نمادهای فعال نیز خرید و فروش هایی از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. به طوریکه فولاد خوزستان مجدد با حمایت از سوی شركت سرمايه گذاري سامان مجد روبرو شد. این حقوقی دیروز نیز حدود 50هزار سهم دیگر «فخوز» را خریداری کرد. شركت مديريت سرمايه گذاري كوثربهمن نیز به خریدهای خود در نماد فولاد کاوه جنوب کیش ادامه داد و 500هزار سهم را به پرتفوی خود افزود.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید و بعضا حمایت را در نماد «کویر» داشتند. این موضوع با انتقال ۵میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی سهام به پرتفوی معامله‌گران حقوقی تولیدی فولاد سپید فراب کویر همراه شد. در این میان سه سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «کویر» به عرضه سهم پرداختند و در مجموع 10میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کردند.

در میان نمادهای بانکی نیز شركت آرمان گسترظفرمند به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک پاسارگاد به خرید سهم پرداخت و 2میلیون و 300هزار سهم «وپاسار» را از بازار جمع کرد. روندی مشابه در نماد بانک ملت با خرید 4میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري بازارگرداني ملت دنبال شد. در این میان روند خریدها در نماد بانک صادرات به مراتب با حجم بالاتری همراه بود. به طوریکه گروه مالي سپهرصادرات حدود 50میلیون سهم «وبصادر» را به پرتفوی خود افزود.

در میان نمادهای دارویی نیز گروه دارویی برکت با عرضه 10میلیون سهم از سوی شركت بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران مواجه شد. عرضه 500هزار سهم دارویی رازک از سوی شركت سرمايه گذاري توسعه ملي ، 600هزار سهم سبحان دارو توسط شركت بيمه پاسارگاد و 800هزار سهم گروه دارویی سبحان توسط شركت سرمايه گذاري سپه از دیگر عرضه های حقوقی در نمادهای دارویی بود. در همین راستا داروسازی حکیم نیز به عرضه های خود در نماد داروسازی زهراوی ادامه داد و دیروز نیز یک میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

در نمادهای شیمیایی نیز پتروشیمی شازند با تداوم خرید سهم از سوی شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي روبرو شد. این حقوقی برای چندمین روز متوالی، دیروز نیز حدود 700هزار سهم دیگر «شاراک» را به پرتفوی خود افزود. در این گروه سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران نیز خرید و فروش هایی از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. در حالی بیش از 2میلیون سهم مزبور توسط شركت رفاه انديش سرمايه انساني صنعت ومعدن عرضه شد که صندوق سرمايه گذاري نماد صنعت ومعدن به عنوان دیگر حقوقی «شیران» ، 6میلیون و 300هزار سهم را خریداری کرد.