بازیگران بورس (19 آبان 98)| کدام حقوقی به عرضه « ونوین » پرداخت؟

12:10 - 1400/01/21
دادوستدها در بازار سهام تغییر مسیر داد و اختیار بازار در دست سهامداران عمده قرار گرفت. مهمترین عرضه های حقیقی ها و حقوقی های بازار در دومین روز معاملات چه بود؟
بازیگران بورس (19 آبان 98)| کدام حقوقی به عرضه « ونوین » پرداخت؟

به گزارش «دنیای بورس»، تغییر مالکیت های بورس تهران در جریان معاملات روز یکشنبه با تغییر مسیر در اختیار سهامداران عمده قرار گرفت؛ به طوریکه امروز 32میلیارد و 500میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران خرد خارج و به سبد معامله گران حقوقی افزوده شد. در این میان در حالی بخش عمده از خرید حقوقی های بازار در نماد ایران خودرو بود که در مقابل سهامداران خرد به جمع آوری سهام بانک اقتصاد نوین پرداختند. بر این اساس خالص خرید حقوقی ها در نماد «خودرو» به بیش از 8میلیارد تومان رسید.

در این میان 8میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی نیز به پرتفوی سهامداران حقیقی «ونوین» منتقل شد. تقاضای بالای سهامداران خرد به جمع آوری سهام مزبور سبب شد دو سهامدار عمده این بانک به عرضه سهم بپردازند. به طوریکه حدود 23میلیون سهم از سوی شركت نوسازي وساختمان تهران و 11میلیون و 500هزار سهم دیگر نیز توسط شركت پشتيبان ايجاد ساختمان به فروش رفت.

این در حالی است که دیگر نمادهای بانکی با حمایت از سوی سهامداران عمده روبرو شدند. به طوریکه گروه مالي پارسيان بیش از 2میلیون سهم بانک پارسیان را خریداری کرد. روندی مشابه در نماد بانک پاسارگاد با خرید بیش از2میلیون سهم توسط شركت آرمان گسترظفرمند دنبال شد. در همین راستا گروه مالي سپهرصادرات نیز 18میلیون سهم بانک صادرات را جمع آوری کرد.

در میان نمادهای فولادی نیز امروز فولاد خوزستان شاهد عرضه سهم از سوی سهامدار عمده بود. به طوریکه شركت سرمايه گذاري سامان مجد به عنوان سهامدار 1.57درصدی «فخوز» ، حدود 10میلیون سهم مزبور را در بازار امروز واگذار کرد. این در حالی است که ملي‌ سرب ‌و روي‌ ايران‌ خرید 15هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري انديشه محوران را تجربه کرد.

در میان نمادهای شیمیایی نیز شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي به خریدهای خود در نماد پتروشیمی شازند ادامه داد و امروز نیز 200هزار سهم دیگر را خریداری کرد. در این گروه نیروکلر نیز شاهد خرید 10هزار سهم از سوی شركت سرمايه گذاري وخدمات مديريت صندوق بازنشستگی بود. صندوق سرمايه گذاري ارزش آفرين نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد «جم پیلن» به خرید 10هزار سهم این شرکت پرداخت.

در این گروه سرمایه گذاری صنايع ‌شيميايي ‌ايران نیز با جابجایی سهم از سوی سهامداران عمده روبرو شد. در حالی بیش از 27میلیون سهم مزبور از سوی شركت بازرگاني و خدمات بندري ايران عرضه شد که 31میلیون و 600هزار سهم از سوی صندوق سرمايه گذاري نمادصنعت ومعدن خریداری شد.

در میان نمادهای پالایشی نیز پالایش نفت اصفهان شاهد خرید 10میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالي مهرآيندگان بود. در این گروه بانک رفاه کارگران نیز به خرید 500هزار سهم پالایش نفت بندرعباس پرداخت.