در نظرسنجی « دنیای بورس » بخوانید

پیش بینی بورس هفته | پیش بینی بازار سهام در هفته پیش رو

12:20 - 1400/01/21
روند بازار سهام در هفته پیش رو چگونه خواهد بود؟ سهامداران و کارشناسان هر دو در یک نظر اجماعی که بسیار بهم نزدیک بوده است، پیش بینی کرده اند روند حرکتی بازار سهام مسیر صعودی را دنبال کند. دلایلی که هر دو طیف پاسخگویان در نظرسنجی «دنیای بورس» به آن تاکید کرده اند، به تحرکات بازار ارز اشاره دارد. برای دیدن جزییات نظر پاسخگویان گزارش زیر را از دست ندهید.
پیش بینی بورس هفته | پیش بینی بازار سهام در هفته پیش رو

به گزارش «دنیای بورس»، معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد قابل توجه 3.6 درصدی شاخص کل به پایان رسید.این امر در شرایطی به ثبت رسید که غالب کارشناسان و سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار طی هفته جاری را همچنان صعودی ارزیابی کرده اند.

  • کارشناسان

الف) صعودی: 74  درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی را ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این کارشناسان افزایش نرخ ارز به عنوان یک عامل مهم حمایتی از قیمت سهام ، نگاه ها را به سرمایه گذاری در بورس معطوف کرده است.از سوی دیگر انتظارات تورمی به خصوص پس از افزایش نرخ سوخت در شرایط فعلی نیز تقاضای سهامداران را افزایش دهد .بر همین اساس به نظر می رسد این موضوعات در هفته جاری حداقل موجب عبور شاخص کل را از قله تاریخی خود شود.در این بین رونق شکل گرفته در معاملات بورس کالا بر رشد قیمت سهام مربوطه نیز اثر گذار خواهد بود.این موارد در شرایطی که نقدینگی قابل توجهی در بازار وجود دارد ؛بیش از پیش زمینه عملی شدن به خود خواهد گرفت.

ب) کم نوسان: 16 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی سایت «دنیای بورس» روند شاخص کل طی هفته جاری را کم نوسان ارزیابی کرده اند.این افراد معتقدند نرخ ارز در سطوح فعلی پیش تر در قیمت سهام لحاظ شده است.از این رو پس از یک واکنش هیجانی به افزایش نرخ دلار، کم کم واقعیت خود را در معاملات نشان خواهد داد.از سوی دیگر به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی افزایش نرخ ارز از سطوح فعلی جای شک و تردید فراوان دارد.علاوه بر این مواردی چون بودجه سال 99هنوز تعیین تکلیف نشده است و از این منظر ، برآورد مطمئنی از سود شرکت‌های بورسی در کوتاه مدت نمی توان داشت. از طرفی روند بازارهای جهانی به عنوان یکی از محرک های بورس همچنان زیر سایه تنش های تجاری بین آمریکا و چین قرار دارند و نمی توان از آن تحلیل دقیقی داشت.از این رو به نظر می رسد بازار تا زمان تعیین تکلیف این ابهامات  با حرکت دست به عصای خریداران مواجه شود.تحرکی هم اگر صورت گیرد در نمادهای متوسط و کوچک خواهد بود که آن هم نوسان اندکی در روند نماگر بازار رقم خواهد زد.

ج) نزولی : 10 درصد از کارشناسان شرکت کننده در نظرسنجی سایت تحلیلی دنیای بورس روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی عنوان کرده اند. صعود متوالی شاخص در سیزده روز متوالی با توجه به موارد ابهامات موجود در بازار سهام حداقل در کوتاه مدت با اصلاح مواجه خواهد  شد.ضمن آنکه کسب بازدهی قابل توجه در این شرایط می تواند به شناسایی سود و خروج سهامداران منجر شود. جایی که نگرانی های سیاسی افزایش یافته است و احتمالا بازار ارز و سکه  با سیگنالهای افزایشی اخیر به عنوان بازار امن تر مد نظر سرمایه گذاران قرار بگیرد.

دهد.

  • سهامداران

الف) صعودی: 74 درصد از سهامداران  شرکت کننده در نظر سنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کردند.سیگنال های مثبت از بازار ارز و همچنین رونق موجود در بورس کالا با وجود نقدینگی قابل توجه موجود در بازار در بار دیگر توجهات را به معاملات سهام جلب خواهد کرد و تحت تاثیر این موارد بورس بار دیگر به روند صعودی بازخواهد گشت.

ب) کم نوسان : 17 درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل در هفته جاری را کم نوسان ارزیابی کرده اند.به گفته این افراد  ریسک موجود در بازار ارز که به گفته کارشناسان پتانسیل بنیادی در جهت صعود ندارد،  مشخص نبودن محتوای بودجه 99  و همچنین مشخص نبودن وضعیت توافق بین چین و آمریکا پس از یک دوره صعود قابل توجه مانع از تشکیل تقاضای قوی در بازار خواهد شد . تقاضایی نیز اگر صورت بگیرد در سهام کوچکتر است .از این رو نماگر بازار تا مشخص شدن مختصات معاملات با یک روند کم نوسان مواجه شود.

ج) نزولی: 9 درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی عنوان کرده اند. به اعتقاد این افراد نگرانی های سیاسی در روزهای اخیر افزایش یافته است. این موضوع پس از کسب بازدهی قابل توجه اخیر عاملی در جهت افزایش عرضه و افت قیمت عمومی سهام خواهد بود.