بسته خبری « کرونا در ایران » 21 اردیبهشت 99

عامل رشد مبتلایان | نمکی: خرداد به بعد در انتظار روزهای بهتریم

13:42 - 1400/01/21
تازه ترین بیماریابی بیماری کووید 19 در ایران نشان میدهد که احتمال دارد کرونا به تعادل نسبی رسیده باشد. وزیر بهداشت وعده داده در خرداد باید منتظر روزهای بهتری باشیم.
عامل رشد مبتلایان | نمکی: خرداد به بعد در انتظار روزهای بهتریم

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته سوم اردیبهشت ماه میزان فوتی‌ها نسبت به دو هفته اول کاهش یافته، اما در مقابل به علت افزایش آزمایش‌ها میزان مبتلایان روند افزایشی داشته است، مبتلایانی که عمدتا حال مطلوبی داشته و نیاز به بستری شدن، ندارند. براساس آمارها میزان فوتی‌های ناشی از کرونا در هفته سوم اردیبهشت ماه به رقم ۴۳۷ نفر رسیده است، این رقم در هفته اول، ۵۹۳ نفر و در هفته دوم ۴۹۳ نفر گزارش شده است. از سوی دیگر، میزان مبتلایان در هفته سوم اردیبهشت ماه ۱۰ هزار و ۱۷۹ نفر بوده که این رقم در هفته اول ۸ هزار و ۲۷۰ نفر و در هفته دوم ۶ هزار و ۹۴۳ نفر بوده است.

 

تغییرات کرونا در ۲۱ اردیبهشت

روز گذشته، وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که ۱۳۸۳ نفر به افراد مبتلا به کرونا در کشور افزوده شده است، این رقم نسبت به روز قبل از آن کاهش ۱۰ درصدی داشته، اما نسبت به هفته قبل افزایش ۴۲ درصدی را ثبت کرده است. با آمار روز گذشته میزان کل مبتلایان در ایران به رقم ۱۰۷ هزار و ۶۰۳ نفر رسیده است. مسوولان عنوان کردند که بیشترین آمارها در استان تهران و خوزستان بوده، اما از نظر سرانه جمعیتی وضعیت خوزستان از لحاظ بیماری کرونا شدیدتر است.

روز گذشته میزان فوتی‌های روزانه نیز ۵۱ نفر گزارش شد، این رقم نسبت به روز قبل از آن افزایش ۶ درصدی و نسبت به هفته قبل افزایش ۹ درصدی داشته است. اما روند فوتی‌ها به‌طور کل کاهشی بوده است و این موضوع در مقایسه آمار هفتگی قابل مشاهده است. در مجموع میزان کل فوتی‌ها در ایران به رقم ۶ هزار و ۶۴۰ نفر رسیده است. با این آمار نسبت کل فوتی‌ها به مبتلایان به رقم ۱۷/ ۶ درصدی رسیده است. این نسبت در دنیا ۷۸/ ۶ درصد است. بنابراین ایران نسبت به نُرم جهانی، در سطح پایین‌تری از این نسبت قرار دارند. اصولا در کشورهایی که سطح تست‌ها فراگیر شده، این نسبت به زیر ۲ درصد می‌رسد.

در روز گذشته، در کشور میزان آزمایش‌های انجام شده به رقم ۱۳ هزار و ۴۴۹ عدد رسید، این رقم نسبت به دو روز قبل کمی کاهش یافته است. در مجموع، کل آزمایش‌های کرونایی انجام شده در کشور به رقم ۵۸۶ هزار و۶۶۹ عدد رسیده است. همچنین نسبت افراد مبتلا به آزمایش‌های انجام شده در ایران معادل ۳۴/ ۱۸ درصد است. این نسبت با توجه به گسترش تست‌های انجام شده در روزهای اخیر، روند نزولی را طی می‌کند. به‌نظر می‌رسد میزان مبتلایان در روزهای اخیر با توجه به گسترش تست، افزایشی بوده، اما از سطح فوتی‌ها کاسته شده است.

 

تصویر آماری در هفته سوم

 اصولا تغییرات روزانه نمی‌تواند ملاکی برای روند کاهشی یا افزایشی باشد، به همین دلیل می‌توان آمار هفته سوم اردیبهشت ماه را نسبت به دو هفته اول سنجید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته سوم اردیبهشت ماه میزان کل مبتلایان شناسایی شده به رقم ۱۰ هزار و ۱۷۹ نفر رسیده است. این میزان مبتلایان نسبت به هفته اول و دوم اردیبهشت ماه بیشتر بوده است.

در هفته اول اردیبهشت میزان کل مبتلایان رقم ۸ هزار و ۲۷۰ نفر بود، در هفته دوم آمار مبتلایان کاهش شدیدی داشت و به سطح ۶ هزار و ۹۴۲ نفر رسید. این کاهش میزان مبتلایان، بیشتر به این دلیل بود که در دو هفته نخست، اکثر آزمایش‌ها از افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان‌ها بود، اما در هفته سوم اردیبهشت ماه میزان کل مبتلایان نسبت به دو هفته نخست بیشتر بوده است.

مسوولان عنوان کردند که در روزهای اخیر سطح آزمایشات کرونا در ایران افزایش یافته و یکی از دلایل رشد مبتلایان، افزایش قدرت تست افراد بوده است. بررسی آمارها در هفته سوم این موضوع را تایید می‌کند، به‌طور کلی در هفته سوم اردیبهشت ماه ۹۰ هزار و ۳۹۶ آزمایش انجام‌شده است، این رقم برای هفته اول اردیبهشت ماه حدود ۷۹ هزار و۶۵۱ نفر و برای هفته دوم اردیبهشت ماه ۷۴ هزار و ۹۶۰ نفر بوده است.

آمارها نشان می‌دهد که روند افزایش مبتلایان در هفته سوم، با افزایش تست‌گیری همراه بوده است. اما نکته امیدوار‌کننده این است که میزان فوتی‌های هفته سوم، نسبت به دو هفته نخست، کاهشی بوده است. در هفته نخست اردیبهشت ماه ۵۹۲ نفر به دلیل بیماری کرونا در ایران فوت کردند، این رقم برای هفته دوم به ۴۹۳ نفر کاهش یافت. در هفته سوم نیز میزان فوتی‌ها به رقم ۴۳۷ نفر رسید تا روند کاهشی فوتی‌ها تداوم داشته باشد. این آمار نشان می‌دهد که می‌توان خوش بین بود که در هفته چهارم روند فوتی‌ها مجددا کاهشی باشد. مسوولان عنوان کردند که برای ارزیابی آمار کرونا نیاز به یک بازه زمانی ۶ ماهه است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که اگر این روند نزولی تداوم داشته باشد، تا انتهای خرداد سطح این بیماری به حد قابل کنترل خواهد رسید. البته در اکثر استان‌ها میزان شیوع بیماری کمتر از گذشته بوده، اما هستند استان‌هایی که در حال حاضر در وضعیت قرمز از لحاظ بیماری قرار گرفته‌اند و شرایط در این استان‌ها سخت شده است. بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که امکان بازگشت بیماری کرونا در فصل پاییز و زمستان وجود دارد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی اثری در شیوع این بیماری نداشته و حتی در برخی از کشورهای گرمسیری میزان شیوع این بیماری بالا بوده است.

عامل رشد مبتلایان | نمکی: خرداد به بعد در انتظار روزهای بهتریم7
تعداد آمار مبتلایان روزانه

 

تغییرات جهانی آمار کرونا

آمارهای جهانی تا روز گذشته نشان می‌دهد که میزان کل مبتلایان در دنیا به رقم ۴ میلیون و ۱۲۴ هزار نفر رسیده‌اند. از این رقم، میزان فوتی‌ها نیز ۲۸۰ هزار و ۵۱۳ نفر گزارش شده است. آمریکا با شناسایی یک میلیون و ۳۴۷ هزار بیمار کرونایی در صدر این جدول قرار دارد. میزان فوتی‌های این کشور نیز به رقم ۸۰ هزار نفر رسیده است. شیوه مقابله با این بیماری در آمریکا نقدهای زیادی در پی داشته به نحوی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، نحوه عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را در مقابله با این بیماری نامناسب دانسته است.

در بین دیگر کشورها اسپانیا با شناسایی ۲۶۴ هزار بیمار و ایتالیا با شناسایی ۲۱۸ هزار بیمار در رتبه دوم و سوم قرار دارند. یکی از نکات قابل‌توجه آمارهای جهانی روسیه است که تاکنون ۲۰۹ هزار بیمار را شناسایی کرده است، اما فوتی‌های این کشور زیر ۲ هزار نفر هستند. به بیان دیگر درصد فوتی‌ها در این کشور زیر یک درصد است. با آمارهای روز گذشته ایران از لحاظ ابتلا در رده دهم بیشترین مبتلایان قرار دارد و احتمال سقوط به رده‌های پایین‌تر نیز وجود دارد، زیرا در برخی کشورها شیب بیماری افزایش یافته است.

 

توییت وزیر بهداشت درباره بازگشایی مساجد در شب‌های قدر

ايسنا هم نوشت: وزیر بهداشت درباره بازگشایی مساجد در شب‌های قدر، اعلام کرد: پس از توصیه مقام معظم رهبری مبنی‌بر یافتن راهی برای بازگشایی مساجد به‌ روی مومنین مشتاق با رعایت دستورالعمل‌های محکم در شب‌های قدر، تشکیل جلسه دادیم و خوشبختانه به راهکار مناسبی رسیدیم.

دکتر "سعید نمکی" در صفحه توئیترش نوشت: "‌امروز بلافاصله پس از توصیه مقام معظم رهبری مبنی‌بر یافتن راهی برای بازگشایی مساجد به‌روی مومنین مشتاق با رعایت دستورالعمل‌های محکم در شب‌های قدر، تشکیل جلسه دادیم و خوشبختانه به راهکار مناسبی رسیدیم که سریعا اعلام‌ خواهد شد. امید است که دعای مومنین کماکان همراهمان باشد."

 

با همراهی مردم، خرداد به بعد در انتظار روز‌های بهتریم

وزیر بهداشت گفت: آمار مرگ‌ومیر بیماری کووید-۱۹ روز به روز در حال کاهش و مسیر این بیماری به سمت مهار و کنترل است و با همراهی مردم از خرداد به بعد روز‌های بهتری خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، آقای دکتر سعید نمکی در یک گفتگوی زنده از طریق فضای مجازی افزود: در این مدت شب و روز نداریم و تمام مدت خود را در وزارتخانه می‌گذرانیم. تمام موارد به صورت لحظه‌ای در وزارتخانه رصد می‌شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره روند بازگشایی اماکن مذهبی و مساجد گفت: اکنون مساجد در نقاطی که از نظر ما وضعیت سفید دارند با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باز شده است و قصد داریم پس از اتمام ماه مبارک رمضان صحن‌ها و نه داخل حرم‌های آستان‌های مقدس را با پروتکل‌های خاصی بازگشایی کنیم به صورتی که مردم سلامی داده و گذر کنند. در خصوص آغاز اجرا‌های برنامه‌های تلوزیونی با حضور مردم نیز فکر می‌کنم با روندی که از بیماری داریم مشاهده می‌کنیم بتوانیم گشایش‌های بیشتری را در این خصوص نوید دهیم.

دکتر نمکی درباره رفتار آینده ویروس کرونا در کشور گفت: بنده به عنوانی معلمی با سابقه‌ی بیش از ۳۰ ساله در دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گویم که نه من و نه هیچ کس در دنیا نمی‌تواند پاسخ دهد که این ویروس چه خواهد کرد. ما هر روز شرایط جدیدی را از این ویروس مشاهده می‌کنیم و نمی‌دانیم ویروس به چه سمت و سویی حرکت می‌کند. مردم باید مراقب باشند، ولی نه با شرایطی که در آن‌ها ایجاد هراس و وحشت کنیم؛ همواره سعی کرده‌ام ضمن در خواست رعایت نکات بهداشتی، به مردم امیدواری دهم.

وی با اشاره به اینکه این ویروس رفتار اجدادی خود را ندارد، بیان کرد: دو نوع از پیشینیان این ویروس با نام‌های sars و mers را می‌شناسیم که هر دوی این‌ها در گرمای هوا ضعیف شدند. در حالی که اکنون درباره کرونا می‌بینیم که در استان گرمسیری همچون خوزستان پیک بیماری را مشاهده می‌کنیم. در حال حاضر هنوز زود است که بتوانیم بگوییم ویروس به چه سمت و سویی خواهد رفت. در جلسه‌ای که امروز با معاونینم داشتم گفتم عاقلانه‌ترین حرف این است که بگوییم باید ۴ تا ۶ ماه دیگر صبر کرد تا رفتار ویروس را یک مقدار واقع بینانه‌تر ببینیم. کووید ۱۹ ویروس چموشی است که با سایر ویروس‌ها تفاوت دارد تا جایی که حتی اگر از آقای تدروس_ دبیرکل سازمان بهداشت جهانی هم در این مورد سوال کنید از آینده آن بی‌اطلاع خواهد بود.

آقای نمکی تاکید کرد: این ویروس نه واکسن و نه داروی اختصاصی دارد و بهترین راه مقابله با آن کاری است که ما داریم انجام می‌دهیم، یعنی فاصله‌گذاری، رعایت اصول بهداشتی و از طرف مسئولان نظام سلامت پیدا کردن هرچه زودتر بیماران، جداکردن آن‌ها از سایرین، پیدا کردن افراد آلوده فاقد علامت و ایزولاسیون آن‌ها که تا کنون نیز با همین روش عمل کردیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره صحت آمار ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران، اظهار کرد: من با جرأت اعلام می‌کنم آماری که ما اعلام می‌کنیم دقیق‌ترین، منظم‌ترین و عالمانه‌ترین نوع آماری است که در دنیا ارائه شده. هفته گذشته انجمن آمار انگلیس اعلام کرد آمار تلفات کرونا در این کشور حداقل ۵۴ درصد بیش از چیزی است که اعلام شده. در آمریکا نیز تنها در یک روز در چند خانه سالمندان ۷۵۰۰ نفر به علت کرونا جان باخته بودند که اصلا در آمارشان قید نشده بود. برخی کشور‌ها حتی نظام ثبت اطلاعات دقیق ندارند و برخی از آن‌ها حتی در همسایگی ما هستند و به دلیل روابط بین‌الملل نمی‌توان از آن‌ها اسم برد.

آقای نمکی تاکید کرد: آماری که ما ارائه می‌کنیم دقیق‌ترین آمار‌ها است. ما روز‌های اول شیوع بیماری تنها دو آزمایشگاه تشخیصی ویروس کرونا داشتیم و نمونه‌های تمام استان‌ها به این آزمایشگاه‌ها ارسال می‌شد از این رو گاهی ممکن بود اعلام جواب آزمایش سه یا چهار روز طول بکشد و در این مدت نیز صاحبان عزا اصرار داشتند میت خود را همان روز برای خاکسپاری ببرند، در برگه درج می‌شد فرد فوت شده مشکوک به کرونا است؛ چراکه کرونا با آنفلوآنزای فصلی و مرگ‌ومیر بر اثر عفونت حاد تنفسی همزمان شده بود. علت این کار این بود که غسال و تشیع کنندگان به نحوی با میت برخورد کنند که اگر پس از خاکسپاری جواب آزمایش فرد متوفی مثبت شد، جان کسی به خطر نیفتاده باشد. حتی اگر میت به دلیل آنفلوآنزا و عفونت حاد تنفسی هم فوت کرده بود مشکوک به کرونا تلقی می‌شد که بر اساس پروتکل‌های مخصوص این افراد دفن شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معتقدم حتی ۱۰ درصد اختلاف آمار هم میان آمار اعلامی وزارت بهداشت و واقعیت در زمینه فوتی‌های ناشی از کرونا وجود ندارد؛ چراکه تیم دقیق علمی در حال کار بر روی این موضوع است. اکنون داریم تمام اعداد و ارقام را در کل کشور بازنگری می‌کنیم و سیستم‌ها در حال چک شدن است. وی افزود: بنابراین معتقدم حتی ۱۰ درصد هم اختلاف میان آمار اعلام شده از سوی ما و واقعیت وجود ندارد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر نادرست بودن آمار اعلامی کرونا از سوی وزارت بهداشت در کشور، افزود: روز‌های اول شیوع بیماری عده‌ای شروع به جو سازی علیه ایران کردند. کسانی که بر مبنای آمار سینه چاک ملت ایران شدند، حداقل اکنون روی این آمار به عنوان افتخار ملی کار کنند.

آقای نمکی ادامه داد: باید توجه کرد که اخیرا قرار شد ۳۰۰ هزار یورو از آن یک میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری امر کردند تا از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا به وزارت بهداشت اختصاص یابد، به وزارت بهداشت ارائه شود. حال باید پرسید آیا مملکت ما با این شرایط با مملکتی که فقط برای نظام سلامتش نزدیک ۱۱۴ ملیارد یورو هزینه کرده است، یکسان است؟

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: انگلیس چندین برابر ما برای مقابله با کرونا خرج کرده است با این حال مرگ و میر و ابتلا به کرونا در این کشور چندین برابر ایران است. این در حالی است که ما با وجود تحریم و با جیب خالی و البته با همت و غیرت مردم، کادر درمان و... توانستیم یک پنجم کشور‌های یاد شده ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی تخت خالی در بیمارستان‌ها است، تصریح کرد: به گونه‌ای شرایط را مدیریت کردیم که حتی یک مورد نداشتیم که بیماری به بیمارستان‌های ما مراجعه کند و بدون سرویس، پزشک و تخت بماند. یک کارتن‌خواب نمی‌توان در کشور پیدا کرد که بگوید ما او را نپذیرفته‌ایم. پیرزن ۱۰۳ ساله، تعداد قابل توجهی افراد بالای ۹۰ سال از بیمارستان‌های ما در بحران کرونا ترخیص شدند. هیچ گاه نگفتیم تخت برای افراد مسن نداریم. حتی اتباع افغان بدون کارت نیز در بیمارستان‌ها پذیزش شدند.

دکتر نمکی با اشاره به اینکه در مدت شیوع کرونا تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی ساکن سایر کشور‌ها به ایران بازگشتند، گفت: این دانشجویان چرا بازگشتند؟. زیرا در ان کشور‌ها سرویس و خدمات مناسب در خصوص کرونا دریافت نمی‌کردند و فهمیدند باز هم دامان مادر و سرزمین مادری پذیراترین نقطه برای آن‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه با همراهی مردم می‌توانیم بیماری را کنترل کنیم، تصریح کرد: ما انتظار داریم همه به هم کمک کنیم. باید بدانیم که یک جنبه موضوع کرونا نظام سلامت است، نباید فراموش کرد کرونا ابعاد و اثرات متفاوتی بر زندگی مردم خواهد داشت. باید دوران نسبتا طولانی را با کرونا سپری کنیم و ممکن است همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در پاییز ما را غافلگیر کند. افکار عمومی باید به سمتی هدایت شود که به سمت پریشانی نرود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص تولید واکسن و داروی کرونا، گفت: در خصوص واکسن برای امسال هر کس ادعایی کند ادعای گزافی است در حالی که داریم بر روی آن کار می‌کنیم، در خصوص دارو نیز تیم‌های بزرگی در دنیا و ایران در حال کار هستند، اما تا این لحظه داروی اثربخشی برای آن گزارش نشده است. بهترین عامل تسلط بر ویروس رعایت اصول بهداشتی، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و... است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در نزدیکان و خانواده شخص وزیر کسی به کرونا مبتلا شده است یا خیر، گفت: خوشبختانه خیر چراکه سعی کردیم از روز اول موارد بهداشتی را رعایت کنیم. بنده نیز جدی‌تر از سایرین توجه به این نکات را جدی گرفتم. زیرا اصلا خوب نیست وزیر بهداشت به کرونا مبتلا شود، اما این به معنای آن نیست که من آدم جان دوستی باشم.

دکتر نمکی افزود: البته برخی معاونین بنده، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، دکتر کولیوند و... به کرونا مبتلا شدند؛ چراکه روز‌های اول که روز‌های سختی بود و گرفتار ماسک و تجهیزات بودیم، فرماندهان من دلشان نمی‌آمد خودشان ماسک بزنند در حالی که پزشک دیگر ماسک نزده است. این فداکاری‌ها همانند روز‌های دفاع مقدس بود. من برای هدایت این تیم گاهی اوقات یک‌تنه عمل کردم. از خدا خواسته‌ام تا پیش از ارائه خدمت به مردم در این مشکل، مرا از دنیا نبرد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص تامین داروی بیماران خاص بیان کرد: سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون یورو کمتر ارز برای واردات دارو خرج کردیم، اما هیچ نسخه‌ای نبود که داروی آن در داروخانه وجود نداشته باشد.

وی افزود: برخی دارو‌ها نیز داروی تک نسخه‌ای است که داروی مشابه تولید داخلی دارد. خودم و خانواده‌ام هنوز یک داروی خارجی تهیه و مصرف نکرده‌ایم، چون اعتقاد دارم که اگر داروی تولید داخل کیفیت دارد و مردم مصرف می‌کنند من و خانواده‌ام نیز باید آن را مصرف کنیم.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: دارو‌های داخلی با کیفیتی بالا و قیمتی معادل یک پنجم تا یک دهم دارو‌های خارجی در کشور تهیه می‌شود. از روزی که به وزارت بهداشت آمدم دیگر اجازه ندادم دارویی که تولید داخلی دارد را وارد کنند. ما کمبود دارویی قابل توجه نداریم. برای بیماران خاص سیستم به گونه‌ای طراحی شده که همه آن‌ها در سامانه ثبت شوند و قصد داریم دارو‌های آن‌ها را درب منزل به آن‌ها تحویل دهیم.

 

حریرچی : دستورالعمل پروتکل برگزاری مراسم شب های قدر فردا اعلام می شود

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دستورالعمل پروتکل های بهداشتی برگزاری مراسم شبهای قدر فردا بعدازظهر اعلام می شود.

ایرج حریرچی یکشنبه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: تدابیری برای شب‌های قدر امسال اندیشیده شده است و مراسم شب‌های قدر با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حریرچی افزود: در شب‌های قدر امسال این توفیق را نخواهیم داشت که مثل سال‌های قبل به دلیل کثرت مراجعه کنندگان، در مساجد جای سوزن انداختن نباشد. مسئولیت به روحانیون، هیات‌های امنای مساجد و مردم داده خواهد شد تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: فردا بعدازظهر با نظر کمیته امنیتی و اجتماعی نتیجه اعلام می‌شود. البته در مورد اماکن زیارتی فعلا فرصت نیاز است و تصمیم گیری‌ها با تاخیر انجام می‌شود. روز چهارشنبه حجت الاسلام مروی و سایر تولیت‌ها دعوت شده‌اند و موضوع اماکن زیارتی تصمیم گیری می‌شود.

 

توجه ویژه به شبکه بهداشت

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: شبکه بهداشت در دهه ۶۰ و ۷۰ مبتنی بر جمعیت روستایی تشکیل شد و اقدامات بسیار مهمی اعم از بهداشت کودکان و مادران در شبکه بهداشت اتفاق افتاد. در چند سال اخیر سیستم مراقبان سلامت که برای شهرها طراحی شده، شبکه بهداشت تکامل یافت و حاشیه شهرها و اکثر شهرهای بزرگ پوشش داده شد. امکانات بسیار مناسبی در طرح تحول سلامت برای شبکه بهداشت در نظر گرفته شد.

وی افزود: با حضور دکتر نمکی در وزارت بهداشت، شعار «هر خانه، یک پایگاه سلامت» طراحی و در سه استان به صورت آزمایشی اجرا شد. مقام معظم رهبری با هوشمندی به این نکته تاکید فرمودند که این شبکه بهداشتی و درمانی باید تقویت شود. خواهش ما این است که مردم و ارائه دهندگان خدمت به این موضوع توجه کنند. ارکان اصلی شبکه بهداشت این است که هر فرد، یک مسئول سلامت داشته باشد. در روستاها، این فرد بهورز و در شهرها، مراقب سلامت است.

حریرچی گفت: قدم بعدی این است که ارائه نظام مراقبتی بر اساس نظام ارجاع و منطق باشد و این طور نیست که هر فردی به هر پزشکی که خواست مراجعه کند. این اقدام باید از طریق نظام ارجاع و پزشکی خانواده انجام شود.

 

غربالگری کرونا وارد مرحله دوم شد

وی اظهار کرد: آمریکا ۴.۵ درصد جمعیت دنیا را دارد و یک سوم پول بهداشت و درمان دنیا برای این ۴.۵ درصد هزینه می‌شود. کرونا نشان داد که چقدر ضعیف هستند؛ زیرا نظام شبکه بهداشت ندارند. تاکنون در دور اول غربالگری کرونا، با ۷۸ میلیون نفر تماس گرفته شد. اگر با کسی تماس گرفته نشده، به این دلیل است که به شبکه بهداشت مراجعه نکرده است. با پویش فشار خون که سال گذشته اجرا شد، مردم به نظام سلامت اعتماد کردند و تلفن همراه افراد در سامانه موجود است. ساعت ۱۲ شب هم اگر به سامانه سیب و ناب و سینا مراجعه می‌کردیم، همچنان بهورز و مراقب سلامت در حال کار بودند و تعداد غربالگری‌ها در حال افزایش بود. در مرحله دوم ۳۲ نفر برای کرونا غربالگری شدند.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: تجربه آمریکا، ایتالیا و اسپانیا نشان داد که اتکا به بازار آزاد و بخش خصوصی کافی نیست. وقتی وسایل حفاظتی هم در کشور کم بود، پزشکان و پرستاران ما حمایت کردند. رشته‌های دیگر که هیچ ارتباطی نداشت هم صبح ساعت ۷ به بیمارستان می‌آمدند و به جوانان رشته‌های عفونی اعتماد به نفس می‌دادند.

 

نگرانی‌ها درباره پاییز امسال

حریرچی در مورد نگرانی‌ها درباره پاییز امسال و همزمانی شیوع کرونا و آنفلوآنزا گفت: مقام معظم رهبری هم کاربرد اصلی شبکه بهداشت را برای احتمال وقوع این موضوع در پاییز دانستند. پیش بینی ما و اکثر کشورهای دنیا این است که در نیم کره شمالی، در فصل سرما ویروس‌های تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر سرایت می‌کنند. از طرفی مردم در محیط‌های بسته حضور دارند و تهویه کمتر است و به این ویروس‌ها مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: خیلی بعید است که استفاده از واکسن کرونا تا پاییز و زمستان امسال ممکن باشد. البته بسیاری از این موارد پیش بینی است و احتمال می‌دهیم شیوع ویروس کرونا در پاییز و زمستان به شدت اسفند ۹۸ نباشد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: برای پاییز امسال تدابیر مناسب اندیشیده شده و ماسک و وسایل حفاظتی و ونتیلاتور پیش بینی شده است. حدود ۴۵۰ تخت آی سی یو و هزار تخت بیمارستانی پیش بینی شده است. همچنین تا آخر سال، ۴۸ بیمارستان راه اندازی می‌شود. در حال حاضر ۴.۵ میلیون ماسک در روز، حدود ۱۴۰ هزار ماسک N۹۵ در روز، حدود ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در روز، حدود ۲.۵ ملیون لیتر مواد ضدعفونی کننده، یک میلیون کیت تشخیصی سرولوژی در روز و هفته‌ای ۱۲۵ هزار کیت PCR در کشور تولید می‌شود. تولید ما به حدی رسیده که در هفته گذشته اجازه صادرات دادیم.

 

بازگشایی مدارس برای رفع اشکال دانش آموزان

حریرچی اظهار کرد: مدارس از هفته آینده برای رفع اشکال دانش آموزان باز می‌شوند. سیستم آموزشی با استفاده از شبکه «شاد» قسمت عمده آموزش را انجام داده است. برخی دانش آموزان ممکن است از این شبکه استفاده نکرده باشند. همچنین ممکن است برخی دانش آموزان مشکلاتی داشته باشند که مدارس برای رفع اشکال باز می‌شود، اما الزام و اجبار برای حضور دانش آموزان نیست. معلم‌ها و مدیران حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: پروتکل مدارس و رعایت فاصله گذاری قبلا اعلام شده است. در نتیجه قرار نیست کلاس معمولی برقرار شود و فقط برای رفع اشکال است.

 

محدودیت‌ها تا زمان تولید واکسن کرونا ادامه دارد

معاون وزیر بهداشت گفت: تا زمانی که واکسن کرونا تولید نشود، این محدودیت‌ها در تمام دنیا وجود خواهد داشت. قبل از این‌که خودم مبتلا شوم و به قرنطینه بروم، گفتیم که آمریکا و اروپای غربی دچار این ویروس می‌شوند، اما ما را مسخره کردند. یکی از کشورها را حتی پیش بینی کردیم که در حال حاضر تعداد مبتلای آنها بیشتر از ایران است. تا وقتی دارو و واکسن موثر تولید نشود، باید رعایت‌ها انجام شود.

 

وحدت دستگاه‌ها در مقابله با کرونا

حریرچی گفت: وحدتی که در ایران در دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با کرونا وجود دارد بی نظیر است. همین امروز بلافاصله پس از فرمایشات مقام معظم رهبری، نماینده تام الاختیار وزارت کشور و رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد حاضر شدند و تدابیری برای مراسم شب قدر چیده شد.

وی ادامه داد: در آمریکا دیروز اوباما گفت که وضعیت مدیریت کرونا در این کشور افتضاح تاریخی است، اما در ایران توانستیم با وحدت نظر به خوبی عمل کنیم.

 

مقایسه شرایط کرونایی آمریکا، انگلستان و ایران

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: دیروز بسته اول 4 هزار و 200 میلیاردی برای وزارت بهداشت واریز شد. می‌دانیم شرایط سخت است، اما در این شرایط هم انتظار کمک داریم.

وی ادامه داد: آمریکا 4 برابر ایران جمعیت دارد و 114 میلیارد دلار فقط برای سلامت در مورد کرونا اختصاص داده است. انگلستان کمتر از ایران جمعیت دارد و 20 میلیارد دلار اختصاص داده است. در ایران از یک میلیارد یورو که تخصیص داده شد، 5 هزار میلیارد تومان هم برای بیمه بیکاری تصویب شده است.

حریرچی افزود: از سرانه بهداشت و درمان آمریکا به ازای یک نفر، 9 هزار و 869 دلار صرف می‌شود. در انگلستان به ازای یک نفر، 4 هزار و 177 دلار و در ایران به ازای یک نفر، 450 دلار صرف می‌شود. میزان مرگ و میر در آمریکا الان 238 نفر به ازای یک میلیون نفر، در انگلستان 460 نفر به ازای یک میلیون نفر و در ایران 78 نفر به ازای یک میلیون نفر است.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌های علمی، ما 75 درصد اپیدمی این دوره را سپری کرده‌ایم و انگلستان 50 درصد و آمریکا 40 درصد را طی کرده است. تعداد تخت‌های آی سی یو در آمریکا 34.7 به ازای صد هزار نفر و این میزان در ایران زیر 10 است. با وجود کمبود امکانات، با همدلی مردم توانستیم بر مشکلات فائق شویم.

 

مقایسه بیانات رهبر انقلاب با مسئولان سایر کشورها

معاون کل وزارت بهداشت گفت: رییس جمهور آمریکا می‌گوید مواد ضد عفونی کننده و الکل را تزریق کنید یا ماسک نمی‌زند. در انگلستان، نخست وزیر این کشور با بیماران کرونایی دست می‌دهد. رهبر انقلاب در ایران حتی در مورد مسائل دینی هم نظر خود را مطرح فرمودند و سپس گفتند که تابع نظر کارشناسان هستیم.

 

تعداد بیماران را نمی‌توان مخفی کرد

وی اظهار کرد: دو روز قبل تعداد مرگ‌ها در تهران اعلام و گفته شد که تعداد مرگ در تهران نسبت به دوره مشابه گذشته، هزار و خورده‌ای افزایش داشته است. خیلی افراد پیش بینی چند میلیون بستری و چند صد هزار کشته را می‌کردند. در کل کشور 140 هزار تخت بیمارستانی داریم و نمی‌توان روی این تخت‌ها 280 هزار بیمار خواباند و آن را مخفی کرد. در حال حاضر اکثر تخت‌های بیمارستانی خالی است. ما ده هزار تخت خواسته بودیم که نیروهای مسلح 28 هزار تخت آماده کردند و حتی 10 درصد این موارد هم مورد استفاده قرار نگرفت.

 

زالی: کرونا به تعادل نسبی رسیده است

فارس نوشت: فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه ۶۲ درصد مردم استان تهران، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند، گفت: موارد جدید ابتلا و ترخیص‌شدگان این پیام را می دهد که بیماری کرونا به تعادل نسبی رسیده است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر  تهران، اظهار کرد: تعداد بیماران جدیدی که در بخش‌های عادی بیمارستان‌های تهران با تشخیص بیماری کووید ۱۹ بستری شده ‌اند به بیش از ۱۵۷ نفر رسید.

وی همچنین از انتقال ۵۷ بیمار به بخش‌های ویژه بیمارستان‌های پایتخت خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه ۱۷۸ بیماری مبتلا به کرونا نیز از بیمارستان‌های تهران مرخص شدند.

 

کاهش ۸ درصدی مراجعان در روز جمعه

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به اینکه در روزهای تعطیل میزان مراجعات به مراکز بهداشتی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند، خاطر نشان کرد: دیروز در مراکز درمانی نیز با کاهش هشت درصدی مراجعان روبه‌رو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: موارد جدید و ترخیص شدگان ویروس کووید ۱۹ این پیام را به ما می‌دهد که این بیماری به تعادل نسبی رسیده و حفظ این تعادل در گروی افزایش ملاحظات بهداشتی مردم تهران است.

 زالی ضرورت سطح و بینش بهداشتی از سوی مردم را مورد تأکید قرار داد و گفت: افزایش ترددها و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی نباید رفتارهای بهداشتی و هشدارها را تحت تأثیر قرار دهد.

به گفته فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، کماکان شهر تهران به عنوان نقطه کانونی آلودگی مورد توجه است و هرگونه کاهش در رفتارهای بهداشتی می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد.

وی تأکید کرد: برای حفظ شرایط تعادل در مبتلایان به کرونا و تسهیل شرایط کاری کادر بهداشتی و درمانی، نیازمند توجه بیش از پیش و جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی هستیم.

 زالی افزود: بیمارستان‌های سطح شهر تهران خصوصا مراکز دولتی و دانشگاهی از این پس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میزبان سایر بیماران غیر کرونایی ضمن اجرای طرح غربالگری قبل از اعمال جراحی و روش‌های انتخابی خواهند بود.

وی درباره آمار ۶۲ درصدی توجه مردم استان به پروتکل های بهداشتی، توضیح داد: هفته پیش آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشاغل و مباحث مربوط به بازگشایی هوشمند نسبت به آمار متوسطه استانی کمی پایین‌تر بود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بیان داشت:خوشبختانه از یکشنبه هفته پیش تا امروز با همکاری اصناف، مشاغل و با برنامه های بهداشت محیطی فشرده هر سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران این آمار رو به افزایش است و قطعا تا هفته آینده هم به حد قابل قبولی خواهد رسید.

وی افزود: البته در تهران دو مشکل در این زمینه وجود دارد که یکی از آنها گستردگی قابل توجه در استان تهران است.

زالی ادامه داد: برای مثال تنها در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۴۵ هزار کارگاه وجود دارد؛بنابراین تعداد قابل توجه بخش کارگاهی و کارخانه‌ای استان تهران قابل مقایسه با هیچ استانی نیست.

وی یادآور شد: در تهران علاوه بر کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ، کارگاه‌های کوچک و خرد بخش زیادی از صنعت استان را تشکیل می‌دهند و معمولا فضای فیزیکی نسبتا کوچکی دارند و امکان اجرای پروتکل ها با شرایط سختگیرانه در آن ها کمی مشکل است و نیاز به ارتقای بهداشت حرفه ای و افزایش دانش کارفرمایی وجود دارد.

زالی تاکید کرد: در حال بازنگری پروتکل هایی هستیم که در تناسب با شرایط فیزیکی کارگاه های ما باشند.

وی ضمن قدردانی از افرادی که این پروتکل ها را رعایت کرده‌اند، گفت: اگر یک فرد شاغل در حوزه صنعتی و کارگری به ملاحظات بهداشتی توجه نکند خود وی دچار آسیب شده و یا کارفرما دچار مشکل می‌شود، اما اگر در حال حاضر فرد شاغل به پروتکل‌های بهداشتی عمل نکند می تواند سفیر ویروس کرونا در بین اعضای خانواده و همچنین همکارانش باشد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: بنابراین خطر ناشی از عدم رعایت بهداشت فردی و حرفه ای مربوط به کرونا در مشاغل با سایر خطرات شغلی در گذشته کاملا متفاوت است و به بازنگری در رفتار شغلی و حرفه‌ای نیاز دارد.

زالی ضمن تشکر از برخی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی، گفت: برخی از این صنایع با راه‌اندازی سیستم‌های ایمنی و HSE برنامه های بسیار خوبی را تدوین طراحی کرده اند که برخی از آنها به دست ما رسیده و در حال همگون سازی این شیوه‌نامه‌ها هستیم.

 

افزایش ۳ برابری مبتلایان به کرونا در خوزستان

مهر : اهوازـ استاندار خوزستان گفت: تعداد بیماران کرونایی در استان ۳ برابر شد و تعداد بستری‌ها ۶۰ درصد افزایش یافته که نشان می دهد ۲.۵ برابر از این تعداد، بیمارانی هستند که در خانه قرنطینه می شوند.

غلامرضا شریعتی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای، اعلام کرد: به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی و با تصمیم شورای تأمین استان برای مدیریت بیماری کرونا تا پایان هفته ادارات بانک‌ها و اصناف غیرضروری در شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، دزفول، مسجدسلیمان، شوشتر، هویزه و هندیجان تعطیل شدند.

وی گفت: محدودیت‌های رفت و آمد را در بین این مناطق ایجاد خواهیم کرد و شرایط را به نحوی مدیریت می‌کنیم تا زنجیره انتقال این ویروس قطع شود، تمامی ادارات و اصناف در این شهرستان‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم شرایط را کنترل کنیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: جمعه دوباره این تصمیم بررسی می‌شود و اگر لازم باشد تصمیم جدیدی اتخاذ خواهد شد.

شریعتی بیان کرد: ۹ شهرستانی که این دستورالعمل در آنها عملیاتی می‌شود شامل باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجدسلیمان هستند که بر اساس اعلام کمیته علمی جز شهرستان‌های قرمز استان اعلام شدند و باید زنجیره ویروس را در این مناطق قطع کنیم.

وی گفت: با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود امید است شرایط در این شهرها کنترل شود و به حالت عادی برگردند و در سایر شهرستان‌های خوزستان شرایط مثل گذشته است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه تعداد موارد مبتلایان در استان افزایش بیش‌ازحد انتظار یافته است، افزود: اگر چه لازم به ذکر این نکته است که این تعداد مبتلایان سرپایی هستند اما تعداد بیماران بستری هم به نسبت افزایش یافته است که یکی به علت آزمایش و بیماریابی است و دیگری رعایت نکردن فاصله‌گذاری هوشمند در برخی از شهرها است که باعث شده با این روند مواجه شویم البته میزان شیوع کرونا در استان خوزستان هنوز به متوسط کشوری نرسیده است.

شریعتی ادامه داد: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان سه برابر شده و تعداد بستری‌ها ۶۰ درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد ۲.۵ برابر از این تعداد بیماران افرادی هستند که در خانه قرنطینه می‌شوند.

وی گفت: خانواده‌ها و اطرافیان افراد مبتلا به کرونا نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرند و همین موضوع باعث افزایش آمار مبتلایان در استان شده است، این کار باعث می‌شود سریع‌تر افراد آلوده شناسایی شوند.

شریعتی بیان کرد: میزان مرگ ناشی از کرونا در خوزستان کمتر از متوسط کشور است و برخی از مطالبی که در مورد میزان بستری و مرگ‌ومیر بر اثر ابتلاء به کرونا در استان خوزستان در فضای مجازی منتشر شده است واقعیت ندارد.

استاندار خوزستان ادامه داد: از هزار و ۱۰۰ تخت پیش‌بینی شده در این شرایط ۵۱۰ تخت اشغال است و ۵۹۰ تخت خالی است و از تخت‌های آی. سی.یو نیز که ۱۹۷ تخت در نظر گرفته شده، ۱۴۹ تخت اشغال است و به طور تقریبی ۴۰ تخت در بخش‌های ویژه بیماران کرونایی خالی است.

شریعتی اظهار کرد: خوزستان به سمت نزدیک شدن به آستانه تحمل این بیماری است و ممکن است اگر کم‌توجهی شود این بیماری از کنترل خارج شود و میزان ابتلاء و مرگ افزایش یابد لذا شنبه‌شب در شورای تأمین استان تصمیم گرفته شده است که دوباره محدودیت‌هایی را در برخی مناطق استان عملیاتی کنیم.

اصناف ضروری که مجاز به فعالیت هستند، شامل داروخانه‌ها، سوپرمارکت‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها و خواروبارفروشی‌ها هستند و فعالیت سایر اصناف تا پایان هفته در ۹ شهرستان ذکر شده ممنوع است.

همچنین محدودیت‌های پیشین در سایر شهرستان‌های استان همچون لزوم مرخصی بدون محاسبه یک‌سوم پرسنل، معافیت کارکنان دارای بیماری‌های زمینه‌ای مادران شیرده و باردار و افراد بالای ۶۰ سال سن از حضور در محل کار و ممنوعیت فعالیت اصناف پرخطر تا اطلاع بعدی برقرار است.

 

ارتباط تصویری ستادملی مبارزه با کرونا با رهبرانقلاب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای (لینک)، جلسه‌ی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از طریق ارتباط تصویری با رهبر انقلاب و با حضور رئیس جمهور، وزرا، استانداران و اعضای ستاد برگزار شد. در این ارتباط تصویری رئیس‌جمهور، وزرای بهداشت و کشور و رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با کرونا ارائه کردند.

 

روحانی در جلسه ستاد مدیریت مبارزه با کرونا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا صبح یکشنبه با حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حسن روحانی رئیس جمهور، اعضای ستاد ملی و حضور ویدئو کنفرانسی استانداران سراسر کشور تشکیل شد.

آقای روحانی رئیس جمهور، وزرای بهداشت و کشور و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با کرونا به رهبر معظم انقلاب ارائه کردند.

رئیس جمهور در این جلسه (لینک) ضمن ارائه گزارشی از روند شیوع ویروس کرونا در کشور و اقدامات و برنامه‌های انجام گرفته تاکنون در راستای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری و ارائه خدمات درمانی به مبتلایان، از تلاش‌های کادر درمانی و پزشکی کشور و سایر بخش‌هایی که در این ایام فداکارانه فعالیت کردند تقدیر کرد و اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها در اقدامات خود برای کنترل و مقابله با این بیماری سرافراز و آبرومند است.