پیش بینی دولت | رشد اقتصادی سال‌ آینده چقدر میشود؟

روحانی: از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم

15:10 - 1400/01/21
سخنگوی دولت با بیان اینکه اقتصاد ایران در ۶ ماه نخست سال جاری از رکود خارج شد، پیش بینی کرده: رشد اقتصادی در سال آینده کمتر از ۴ درصد نخواهد بود.
روحانی: از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی، رئیس جمهور در نشست هیئت دولت اعلام کرد:

  •  همه تلاش ما این است که واکسن کرونا خریداری شود
  • همه تلاش ما این است که واکسن کرونا خریداری شده و وارد کشور شود تا مردم در سال جدید شرایط بهتری داشته باشند.
  • ‌خود ما در دولت باور نمی‌کردیم در شرایط کرونا و جنگ اقتصادی به رشد مثبت برسیم.
  • پیش‌بینی‌ها رشد منفی بود.
  • رشد اقتصادی ما با نفت و بی نفت مثبت بوده است.
  • امیدواریم مردم کاری کنند که در فصل زمستان شاهد موج تازه‌ای از این بیماری نباشیم.
  • برای اینکه در داخل واکسن این بیماری تولید شود تلاش و کوشش می‌کنیم و واکسنی که در دنیا هست ولو اینکه هنوز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار نگرفته ولی همین واکسن‌های نیمه‌کاره را دنبال می‌کنیم که خریداری کرده و به موقع وارد کشور کنیم.
  • ما از آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم اما از رفتن ترامپ بسیار خوشحالیم.
  • ما سخت و با وسواس مذاکره می‌کنیم اما وقتی توافق کردیم به تعهداتمان پایبندیم.
  • آن روز که ما برای برجام مذاکره می‌کردیم، ۶ شمشیر بالا سر ما بود به اسم قطعنامه، یک شمشیر بالاسرمان بود به نام پی‌ام‌دی؛ این شمشیرها شکستند.
  • راه برای دولت بعدی امریکا باز است؛ اگر مسیر درست خواست، آماده است و اگر مسیر اشتباه خواست بازهم آماده است.
  • امیدواریم برای دولت جدید امریکا روشن باشد که رای مردم امریکا، رای به قانون‌گرایی و تعهد به پیمان‌هاست.

حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های داخلی تحت تاثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران سخنانی در رابطه با برجام و تفاوت شرایط امروز با شرایط سال ۹۴ بیان می‌کنند، گفت: یقیناً شرایط امروز با شرایط سال ۲۰۱۵ متفاوت است. در سال ۲۰۱۵ که درباره برجام مذاکره می‌کردیم شمشیری به نام شش قطعنامه بالای سر ما قرار داشت و امروز این شمشیر شکسته است. در آن روز شمشیر دومی به نام pmd بالای سرمان بود و امروز این شمشیر شکسته و وجود ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: در شرایط سال ۲۰۱۵ افکار عمومی جهان به گونه‌ای شکل گرفته بود که اگر ایران تعهدی انجام دهد به آن عمل نخواهد کرد اما در برجام ثابت کرده‌ایم که متعهدترین کشور دنیا هستیم. به سختی و وسواس مذاکره می‌کنیم اما اگر امضا کردیم به عهدمان وفادار خواهیم ماند. این در حالی است که حتی کشورهای۱+۴ هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: در آن روزها، کشورهای ۱+۵ رودر روی ما بودند ولی امروز آمریکا تنهاست و تمام کشورهای جهان به استثنای یکی دو کشور مزدور و کوچک وابسته به آمریکا، همه با خروج آمریکا از برجام مخالفند بنابراین شرایط امروز ما با آن روزها کاملا متفاوت است.

رئیس جمهور گفت: در آن روزها که به دنبال مذاکره با جهان بودیم بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و امروز آن را صادر می‌کنیم، همچنین در زمستان مجبور بودیم گاز وارد کنیم و امروز صادرکننده هستیم. ضمن اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله گندم محتاج واردات بودیم و امروز در اکثر محصولات خودکفا و یا در مرز خودکفایی قرار داریم.

روحانی با تاکید بر اینکه قدرت امروز ایران با آن روزها قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: امروز قدرت نظامی و پدافندی ایران به هیچ عنوان با سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست. امروز مدرن‌ترین سیستم پدافندی، بهترین ناوچه‌ها و سیستم‌های موشکی را در اختیار داریم و قدرت ایران چندین برابر افزایش یافته است.

رئیس جمهور گفت: امروز در حوزه هسته‌ای نیز قدرت کشورمان با آن روزها تفاوت پیدا کرده است. در آن روزها فقط یکی دو نوع سانتریفیوژ در اختیار داشتیم و امروز سانتریفیوژهای IR۸ و  IR۶ در اختیار داریم و توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم.

روحانی گفت: در آن روزها آمریکا در سازمان ملل ادعاهای خود را با اتفاق آرا علیه ایران تصویب می‌کرد و در این سالها منزوی‌تر از همیشه شده به نحوی که با یک جزیره متحد می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز همه جهانیان به مقاومت و ایستادگی ملت ایران پی برده‌اند، اظهار داشت: اگرچه روی پای خود ایستاده‌ایم اما در عین حال اگر همه به تعهدات خود برگردند ما نیز به همه تعهدات خود بازمی‌گردیم.

روحانی گفت: اگر امروز فشاری وجود دارد از جانب استکباری است که در این دوره به هیچ چیزی پایبند نبود و در آمریکا یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد روی کار بود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان از روی کار آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم اما از رفتن ترامپ به عنوان فردی که حتی برای تامین واکسن بیماران نیز مانع ایجاد می‌کرد، خوشحال هستیم چرا که حتی به اصول اخلاقی و انسانی هم پایبند نبود.

روحانی گفت: دولت بعدی آمریکا نیز خودش می‌داند چه مسیری را انتخاب کند. اگر مسیر درست را بخواهد، ما نیز آماده هستیم و چنانچه مسیر اشتباه را بخواهد باز هم شرایط آماده است.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم رای مردم آمریکا برای حکومت جدید این کشور روشن باشد و بداند که این رای به قانون‌مداری و پایبندی به تعهد در مقابل قانون‌شکنی و بی تعهدی است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای فراوانی که بر زندگی مردم وجود دارد، اظهارداشت: به رغم همه فشارها و تلاش همه جانبه برای کاستن از آن، باور نمی‌کردیم که در شرایط کرونا و جنگ اقتصادی بتوانیم در سال ۹۹ به رشد مثبت اقتصادی دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی در سه ماهه دوم سال جاری با احتساب نفت و بدون نفت شاهد رشد مثبت هستیم. بر این اساس رقم رشد با احتساب نفت مثبت ۵.۱ درصد است و بدون نفت مثبت ۳.۲درصد است و در کل شش ماهه رشد با احتساب نفت ۱.۳ درصد و بدون نفت ۱.۴ است.

روحانی گفت: رشد بخش کشاورزی نیز ۴.۴ درصد بوده و در ۱۹ بخش تولیدی- صنعتی شاهد رشد حدود ۲۰ درصد در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه پارسال هستیم همچنین فولاد ۸درصد، مس ۷درصد و آلومینیوم نیز ۵۲درصد رشد داشته است و این اقداماتی که انجام شده بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور گفت: اقداماتی که در بخش کشاورزی در این دولت انجام شده بسیار قابل توجه بوده به نحوی که خرید گندم نسبت به دولت قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در سال ۹۲ یک و نیم میلیون تن برنج خریداری شده است در حالی که امسال این رقم به ۲.۶ میلیون تن افزایش یافته است.

روحانی اضافه کرد: حتی در بخش نفت که تمام فشارها متمرکز شده بود که این بخش را به زمین بزنند در شش ماهه اول امسال رشد بخش نفت مثبت است. لذا حرکت اقتصادی مردم و تولیدگران بسیار افتخارآمیز است و مردم با مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، شعار جهش تولید را محقق کرده و همه بخش‌ها با همه توان به دنبال جهش تولید در کشور هستند.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های دست اندرکاران بخش حمل و نقل کشور گفت: امسال در شرایط کرونا حتی در ماههای اولیه شاهد بودیم که بخش تولید با همه وجود برای کشور تلاش کرده و نگذاشتند کالایی در بنادر و سامانه‌ها روی زمین بماند و حمل و نقل بخش کامیون در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال ۷ درصد و در ریل ۸ درصد افزایش داشته است.

روحانی گفت: دولت در طول هفت سال گذشته اقدامات بزرگی در بخش حمل و نقل انجام داده است و در بخش ریل ۱۸۲۹ کیلومتر به ریل کشور اضافه شده و در این مدت بخش ریل حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امسال همچنین به رغم کرونا و جنگ اقتصادی فعالیت‌های عمرانی در کشور افزایش داشته است به گونه‌ای که در آذر ماه پارسال ۳۵هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت و امسال ۵۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد بوده یعنی ۶۲درصد بیش از پارسال به بودجه‌های عمرانی کشور افزوده  شده است.

مشروح نشست سخنگوی دولت

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هم نوشت:  علی ربیعی امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات وزیران در خصوص دستور مقام معظم رهبری برای رسیدگی به لوایح مرتبط با FATF اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع و اثر تصویب این لوایح بر بهبود روابط بانکی و مالی بین المللی و رفع برخی موانع موجود در این حوزه، دولت سهولت موضوع را از طریق مقام معظم رهبری پیگیری و ایشان نیز دستور رسیدگی مجدد به موضوع را داده اند.

وی افزود: فکر می کنم امروز همه باید به منافع مردم نگاه کنند و انشاءالله با همکاری مجمع، این مشکل رفع خواهد شد.

 سخنگوی دولت با تشریح مصوبات دولت گفت: در جلسه چهارشنبه گذشته تصمیمات مهمی در خصوص اصلاح الگوی مصرف اتخاذ شد که بر اساس آن مصرف آب برق و گاز خانوارهای کم مصرف که عمدتا در دهکهای پایین هستند رایگان شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه با احتساب بعد خانوار حدود ۳۰ میلیون نفر شامل بهره مندی رایگان خواهند بود، گفت: این مصوبه شامل سکونت‌های دائمی شهری و روستایی و عشایری است. البته برای اجرای عدالت واحدهای خالی از سکنه و سکونت‌گاههای دائمی مثل باغ ویلا و ویلاها مشمول این مصوبه نخواهند بود.

 ربیعی یادآورشد: این تصمیم موجب کمک به خانوارهای دهک‌های پایین است و بخشی از هزینه‌های اجتناب ناپذیر آنها را کاهش خواهد داد.

 از ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار کیلومتر انواع راه احداث شده است

سخنگوی دولت ضمن تبریک روز ملی حمل و نقل به همه کارکنان و رانندگان شهری، بین شهری، جاده‌ای و بین‌المللی گفت: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تا کنون بیش از ۱۰.۰۰۰ کیلومتر انواع راه شامل آزادراه، بزرگراه، اصلی و روستایی و ۱۸۲۹ کیلومتر خطوط ریلی به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: ظرفیت اسمی بنادر تجاری با رشد ۳۶ درصدی تا ۲۴۶ میلیون تن افزایش یافته است. با تکمیل طرح‌های توسعه فرودگاهی کشور ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر تا پایان دولت دوازدهم با رشد ۱۶درصدی به ۷۰ میلیون مسافر افزایش خواهد یافت.

ربیعی گفت: در طول ۹ماه گذشته با توجه به ضرورت حفظ جریان توزیع کالا در کشور و اطمینان از دسترسی تمام استان‌ها به کالاهای اساسی و تجهیزات مورد نیاز بخش صنعت و درمان و سلامت کشور موضوع نظام حمل و نقل شهری و ایجاد امکان فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس‌رانی شهری در چندین جلسه اقتصادی دولت بررسی شد و نهایتا در ستاد ملی کرونا با فروش نفت خام و میعانات گازی به غیر از ظرفیت بودجه سال ۹۹، تصمیم به تامین ۵ هزار اتوبوس با رعایت اولویت ساخت داخل موافقت شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که حمل و نقل ارزان و در دسترس همگان یکی از اهداف دولت بوده است افزود: معمولا در حمل و نقل عمومی در ساعات خاص  اقشار زحمتکش  از پایین شهر استفاده می‌کنند بنابراین گسترش حمل و نقل قطعا به رفاه عمومی کمک خواهد کرد و  امیدواریم با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط وزارت کشور و وزارت صمت، به سرعت اثر این تصمیم بر حمل و نقل مسافر در شهرها بخصوص تهران و شهرهای بزرگ مشاهده شود.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه رشد تولید ناخالص داخلی در ۶ ماه اول ۹۹ مثبت شد و اقتصاد ایران از رکود بیرون آمد. بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی ۶ ماهه با نفت ۱.۳ درصد و بدون نفت ۱.۴ درصد مثبت شد. همچنین در ۶ ماهه  نخست سال، بخش کشاورزی رشد ۴.۴ درصد،  نفت ۰.۸ درصد، گروه صنایع و معادن ۵.۴ و خدمات به علت تداوم کرونا و تعطیلی ها  ۰.۲ - درصد بود.

تحریم‌ها ما را از دستیابی به ۵۰ میلیارد دلار منابع ارزی محروم کرد

ربیعی افزود: جنگ اقتصادی و تحریم‌های ترامپ ما را از دستیابی به ۵۰ میلیارد دلار پول و منابع ارزی محروم کرد. حتی در تامین مواد اولیه دارو با مشکل روبرو شدیم قطعات تولیدات صنعتی با مشکل روبرو شد، صادرات ما با محدودیت و برگشت پول با مشکل روبرو شد. زندگی سخت بر مردم و در کنار مردم برای دولت هم سخت گذشت.

وی ادامه داد: ۳ سال مدیریت و نگاهداشت اقتصاد از فروپاشی باعث شد نوعی اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد که نتیجه آن بی اثر شدن تحریم با ترامپ و بی ترامپ  است. دولت دوازدهم آثار منفی تحریم بر اقتصاد ایران و حتی اقتصاد سال‌های آینده را به جان خرید و مردم هم سختیهای زیادی متحمل شدند. مطمئنا این رشد در سال آینده کمتر از ۴ درصد نخواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: دیگر علامت مثبت از گزارش‌های رشد علامت‌های رشد ۲۲.۲ درصد بخش نفت می باشد. هر چند بازگشت منابع آن به سختی صورت می گیرد اما تولید نفت و فرآورده های نفتی در ایران متوقف نشد.

وی افزود:از طرف دیگر کرونا آثار سنگینی بر اقتصاد بخصوص بخش خدمات وارد کرد. رشد بخش گروه خدمات هم ۱.۴ درصد مثبت شدند. پیش بینی کارشناسان ما این است که در ۳ ماهه سوم نیز نرخ رشد وضعیت بهتری داشته باشد.

ربیعی ادامه داد: مصوبه دیگر در ستاد ملی کرونا، حمایت از فعالیت ها و بخش‌های حمایتی به شدت آسیب دیده از شیوع کرونا در حوزه‌های فرهنگ و هنر و رسانه است. متقاضیان واجد شرایط تا پایان دی ماه باید در سامانه کارا ثبت نام کنند و تا پایان اسفند ماه تسهیلات پرداخت خواهد شد و بازپرداخت آن از اول خرداد ۱۴۰۰ خواهد بود.

 رعایت پروتکل‌ها به ۹۰ درصد رسیده است

سخنگوی دولت یادآور شد: گزارش مطرح شده در ستاد ملی کرونا آخرین وضعیت بالاخره رعایت پروتکل ها به بالای ۹۰ درصد رسیده است. منحنی های موج سوم نیز در مقابل زحمات کادر درمان و رعایت عموم مردم سر به تعظیم فرو آوردند. با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی شهرهای قرمز از ۱۶۰ به ۱۲ شهر رسید. هم اکنون روند ابتلا به ویروس کرونا نزولی است و در صورت ادامه این روند تعداد جانباختگان ما به زودی کمتر از ۲۰۰ نفر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در ۶ هفته گذشته با موج سرمامیزان مرگ‌ و میر در جهان ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. بنابراین تداوم رعایت دستورالعمل ها در ماه‌های آتی هرگز نباید فراموش شود.

ربیعی افزود: برای حفاظت از جان بزرگان خانواده توصیه اکید می کنیم شب یلدا را به صورت مجازی و یا به هر شکل ممکن دیگری به صورت غیرحضوری برگزار نمایید. این فرصت را مغتنم شمرده و برای همه ایرانیان آرزوی سلامتی با دلی شاد و حال خوب آرزو می کنیم.

وی در ادامه گفت: دوشنبه سالروز صدور فرمان ۸ ماده ای امام خمینی(ره) برای حفظ و رعایت حریم خصوصی و محترم شمردن حقوق افراد بود. شنبه نیز سالروز رونمایی از حقوق شهروندی است. دولت با اعتقاد براینکه تحرک و پویایی جامعه امکان نخواهد داشت مگر آنکه همه آحاد جامعه از حقوق خود آگاه و به سهولت به آن دسترسی داشته باشند، تلاش‌های وافری را در زمینه حقوق شهروندی انجام داده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص زمان اجرای قانون  «تأمین کالاهای اساسی مردم» گفت: به طور کلی دولت از هرگونه طرح و پیشنهاد قابل اجرا که بتواند سختی‌ها و رنج دوران تحریم برای مردم را کم کند، استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم و نیز در همین ماه‌های اخیر مجددا در جلسه هیات دولت تاکید شد که تمام وزارتخانه‌ها تصمیمات خود را معطوف به کاهش فشار تحریم بر زندگی مردم کنند. دولت خود را در قبال مردم موظف و مسئول می‌داند و با توجه به رایی که رئیس جمهور از مردم گرفته، به پیمانی که با مردم بسته است نیز بر همین مبنا استوار است.

جامعه هدف کمک‌های معیشتی ۳۵ میلیون نفر شد

سخنگوی دولت گفت: تا سال ۱۳۹۷ نیز کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم به نحو مطلوبی صورت می‌گرفت. متاسفیم که عده‌ای واقعیات تحریم را چشم پوشی می‌کنند و نمی‌خواهند رنج زندگی ناشی از تحریم را درک کنند.

ربیعی افزود: با وجود اینکه طرح مجلس به لحاظ منابع پیش‌بینی شده امکانپذیر و عملی نبود و در چند مورد تغییرات متعدد منابع آثار منفی داشت اما دولت به دلیل احترام به قانون سعی کرد تا طرح معیشتی ستاد ملی کرونا را که منابع آن در دسترس و متناسب با ظرفیت های موجود بوده و بودجه یا بورس را هم دچار چالش نمی‌سازد، به نحوی ترکیب کند. در این زمینه جلسات مشترکی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه با نمایندگان و کمیسیون‌های مرتبط برگزار شد و دولت براساس توافق جامعه هدف خود را ۳۵ میلیون نفر قرار داد.

وی ادامه داد: برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد نفری ۱۲۰ هزار تومان و بقیه جامعه هدف ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد. همچنین پرداخت دو ماه از ۶ ماه مصوب مجلس به سال ۱۴۰۰ مورد توافق کلی صورت گرفت.

سخنگوی دولت در پاسخ به شبهاتی در خصوص امیدواری دولت به بایدن و مبنای بودجه‌ریزی بر این اساس گفت: حمایت اجتماعی و تامین زیرساخت توسعه دو محور اصلی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است که لازمه آن تجهیز منابع  است. سیاست دولت در حوزه خارجی کاملاً شفاف و مشخص است طبیعتاً در قالب برجام حرکت خواهد کرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: حفظ سهم کشور در بازارهای نفت و اوپک مساله بسیار مهمی است. امیدواریم دسترسی به منابع درآمد نفتی کشور بیشتر شود لذا از این منابع برای توسعه کشور استفاده می‌شود و اگر این دسترسی به هر دلیلی کمرنگ شد، دولت از سایر منابع برای توسعه استفاده می کند. ولی آنچه اهمیت دارد این است که دولت اهتمام و تمام تلاش خود را برای جبران قدرت خرید مردم، حمایت‌های بهداشتی و انجام زیرساخت‌ها در سال ۱۴۰۰ بعنوان سال آغازین صده ۱۴۰۰ پیش گرفته است.

 نامه سازمان انرژی اتمی به رییس کمیسیون امنیت ملی درباره قانون اقدام راهبردی مجلس

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت آیین نامه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: دولت ملاحظات خود را داشته و معتقد است خروج از پروتکل الحاقی هیچ کمکی به رفع تحریم ها نخواهد کرد اما به رغم این مخالفت، به لحاظ احترام به قانون رئیس جمهور در پاسخ به نامه رئیس سازمان انرژی اتمی دستور تدوین آیین نامه اجرایی این قانون را داده  و قطعا دولت منافع ملی و تاثیر آن را در همه مراحل اجرای قانون ملاحظه خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اخیرا سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده‌اند که سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کمیسیون و صحن با طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موافق بوده و از طرف دولت در موافقت سخن گفته‌اند گفت: در این خصوص با رئیس سازمان انرژی اتمی صحبت کردم. عمده مباحث سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کمیسیون در خصوص مسائل فنی بوده و به حق هم اشاره کردند که برخلاف شایعات و تهمت های بی اساسی که زده می شود توانایی ایران در بعد فنی بسیار بالاست.

وی ادامه داد: در بحث سیاسی نیز نماینده دولت در جلسه علنی به صراحت مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده اند. همچنین سازمان انرژی اتمی در انتهای مهرماه در نامه ای سری به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن برشمردن توانایی های فنی این سازمان در بعد سیاسی به صراحت اعلام کرده است که با توجه به جمیع جهات از هرگونه اقدام تقنینی جدید خودداری شود.

ربیعی گفت: شاید مناسبات مجلس به گونه ای است که تعدادی از نمایندگان به برخی از نامه ها دسترسی ندارند اما انتظار می رود حداقل اگر بنا به هر دلیلی مذاکرات صحن علنی را نمی توانند دنبال کنند مشروح مذاکرات را مطالعه کنند. نماینده دولت در جریان تصویب این طرح در صحن علنی به مخالفت پرداخته و صداوسیما نیز مذاکرات پخش شده است و این موضوع قابل تشکیک نیست.

رقیب پرسپولیس خط دفاعی متزلزلی دارد

ربیعی همچنین با اشاره به بازی پیش روی باشگاه پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان‌ آسیا گفت: شنبه امیدوار هستیم که مردم ما طعم پیروزی را بچشند. البته پرسپولیس اسم پیروزی را با خودش داشت. من با ملاحظه بازی‌هایی که در بازی‌های قبلی به نظرم رقیب پرسپولیس خط دفاعی متزلزلی دارد. این تیم خط حمله خوبی دارد ولی خط دفاعی متزلزلی دارد و پرسپولیس می‌تواند از این فرصت استفاده کنند و خط دفاعی آنها را بشکافد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما قطعاً صاحب گل خواهیم شد باید سعی کنیم گل نخوریم. از خدا می‌خواهیم پرسپولیس پیروز شود و مردم ما هم از هر پیروزی خوشحال خواهد شد