نقشه نیمروز 30 آذر 99

تحلیل بورس امروز | نگاه بورس بازان به فردا

15:12 - 1400/01/21
برآیند معاملات امروز سهام نشان میدهد که معامله گران از روزهای آینده ممکن است چه تصمیمی بگیرند. روزهای بعد را چگونه باید پیش بینی کرد.
تحلیل بورس امروز | نگاه بورس بازان به فردا

دنیای بورس | قاب پایانی بازار امروز از واگرایی مسیر شاخص‌کل و شاخص‌کل هم‌وزن حکایت دارد. معاملات امروز با صعود قیمت‌ها آغاز شد اما در ادامه جو بازار با افزایش عرضه‌ها، منفی شد و شاخص‌کل دوباره قرمزپوش شد. در بازار امروز اغلب نمادها در دو گروه بانکی و خودرویی، قرمزپوش بودند و صف فروش‌های قابل توجهی در نمادهایی همانند «خساپا»، «خودرو»، «وتجارت» و«وبصادر» تشکیل شد.

اما در سوی دیگر بازار، نمادهای کوچک‌تر روند بهتری داشتند و با موج بعدی  تقاضا که در میانه‌های بازار شکل گرفت به مدار مثبت بازگشتند به نحوی که در پایان بازار تعداد نمادهایی که به صف خرید رسیدند بسیار بیشتر از نمادهایی بود که در صف فروش گرفتار بودند. این مسئله را می توان در صعود 0.58 درصدی شاخص‌کل ‌هم‌وزن هم مشاهده کرد، جایی که شاخص‌کل افت 0.41 درصدی را به ثبت رساند. در روزی که ارزش معاملات خرد به 15 هزار میلیارد تومان رسید، «شستا» با معامله 380 میلیارد تومانی، رکورددار ارزش معاملات بود و در سوی دیگر، حجم معاملات «خودرو» به بیشتر از دیگر نمادها بود، به یک میلیارد سهم هم نرسید.

طبق آن چه در پیش بینی بازار امروز به آن اشاره کردیم، سهامداران حقیقی تمایل بیشتری به نمادهای کوچک‌تر داشته و در نتیجه این موضوع بیشترین نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی به نمادها «غبهنوش»، «ملت» و «فخوز» تزریق شد. شرکت بهنوش ایران در طی 20 روز کاری بازدهی 214 درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. در مقابل سهامداران حقوقی از «فولاد»، «وتجارت» و «خودرو» استقبال بیشتری کردند.

برآیند خرید و فروش سهامداران حقیقی نشان می دهد امروز فقط 15 میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار تزریق شده است که نشان از بی تصمیمی سهامداران یا نداشتن چشم انداز مشخص نسبت به آینده بازار دارد. از سوی دیگر با توجه به این که نقش لیدرهای سابق در بازار کم رنگ شده است، روند بازار به نوعی دچار بی نظمی هیجانی شده است.

اواخر بازار امروز انتشار یک خبر به بهبود جو روانی حاکم بر گروه فلزات اساسی کمک کرد. به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از توافق با وزیر صمت درباره صادرات 60 درصد محصولات فولادی و فروش 40 درصدی در بازار داخل خبر داد.

در بازار آزاد همانند روزهای گذشته دلار نوسان خاصی نداشت و در میانه‌های کانال 25 هزار تومان با رکود نسبی در معاملات همراه بود. بازار طلا نیز علی رغم افزایش قیمت انس جهانی در پایان روز جمعه، روند کاهش در پیش گرفته است و هر قطعه سکه امروز در محدوده 11.8 میلیون تومان دادوستد شد.