بانک جهانی در گزارش چشم‌انداز کالاها بررسی کرد

امید به رشد قیمت کالاها در 2017

11:59 - 1400/01/25
گزارش چشم‌انداز کالاها توسط بانک جهانی به صورت فصلی منتشر می‌شود. این گزارش ابتدا مروری بر اتفاقات فصل گذشته دارد و در ادامه چشم‌اندازی از قیمت کالاها در آینده می‌دهد. در این شماره که نخستین شماره سال جدید است نسبت به رشد قیمت کالاهای بخش انرژی ابراز امیدواری شده است. بر این اساس، شاخص کالاهای انرژی امسال 26 درصد و شاخص سایر کالاها 3 درصد رشد را نسبت به 2016 تجربه خواهند کرد. هر دو پیش‌بینی بانک جهانی نسبت به گزارش قبلی تا حدودی مثبت‌تر شده‌اند.
امید به رشد قیمت کالاها در 2017

همچنین، قیمت کالاهای صنعتی با توجه به تقاضای قوی و عرضه محدود نسبت به سایر بازارهای کالایی رشد بیشتری را تجربه می‌کنند.

قیمت نفت 55 دلار بر بشکه پیش‌بینی شده است که نسبت به گزارش قبلی تغییری نکرده است. بانک جهانی معتقد است توافق اوپک و غیر اوپک به صورت نسبی میان صادرکنندگان اجرا می‌شود و عرضه و تقاضا در نیمه دوم سال متعادل خواهد شد. همچنین، برای سال 2018 قیمت نفت 60 دلاری پیش‌بینی شده که البته این پیش‌بینی به عدم افزایش محدودیت تولید اوپک مشروش شده است.

رشد شاخص سایر کالاها به میزان 3 درصد نیز در صورت تحقق، نخستین افزایش در 6 سال اخیر برای قیمت فلزات و محصولات کشاورزی خواهد بود. بر این اساس، پیش‌بینی شده قیمت فلزات به ویژه سرب و روی 11 درصد نسبت به سال 2016 رشد کنند که دلیل اصلی آن محدودیت عرضه خواهد بود. اما نگرانی از افت اقتصاد چین و تولیدات بیش از انتظار می‌تواند ریسک‌های کاهشی بازار فلزات باشند. در این شرایط، احتمال محدودیت بیشتر بر تولیدات در کشورهای آسیایی و عدم بازگشت به تولید ظرفیت‌های تعلیق‌شده می‌توانند دلایلی برای رشد بیشتر قیمت‌ها باشند.

با این حال، انتظار برای فلزات گران‌بها در سال 2017 کاهشی است. زیرا روند نرخ بهره افزایشی است و تقاضای محافظه‌کارانه نیز رو به کاهش است.

جزئیات بیشتر این گزارش به زودی منتشر می‌شود.