ابهامات دامن «شلیا» را گرفت؟

خط‌‎ و‌ نشان‌های دیرهنگام سازمان

13:40 - 1400/01/25
در حالی‌که پس از توقف بیش از 3 ماه نماد «شلیا» اخباری مبنی بر بازگشایی این نماد به بازار مخابره نشده مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت امروز برگزار شد. دستور جلسه این مجمع تغییر حسابرس و بازرس قانونی پس از استعفای حسابرس پیشین این شرکت بود. سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به دلیل ابهام‌هایی درخصوص رشدهای افسارگسیخته که در مدت کوتاهی برای این سهم رخ داده، نماد معاملاتی این سهم را متوقف نگه داشته است.
خط‌‎ و‌ نشان‌های دیرهنگام سازمان

رشدهای پرشتاب «شلیا» از زمانی آغاز شد که سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران بلوک مدیریتی این شرکت را به سرمایه‌گذاری توسعه سبز گلستان واگذار کرد. با خرید این بلوک از سوی سرمایه‌گذاری توسعه سبز گلستان، سهم این سهام‌دار از مالکیت مواد ویژه لیا 22.7 درصد رسید. «شلیا» در مدت اندکی از میانه شهریور تا اوایل بهمن، رشد نزدیک به 500 درصدی را تجربه کرد. افزایش میزان فروش با توجه به فروش موجودی انبار در سه‌ماه نخست سال مالی این شرکت و همچنین رشد نرخ فروش با توجه به افزایش و تغییر تعرفه وارداتی «تیشو» به عنوان محصول اصلی مواد ویژه لیا احتمال رشد سودآوری این شرکت را تقویت کرده بود. با این حال رشدهای بیش از حد انتظار قیمت تغییرات زیادی را برای شرکت به دنبال داشت. در این میان تعدیلات متوالی سودآوری، طرح توجیهی افزایش سرمایه 500 درصدی از محل آورده نقدی بهانه‌هایی شد برای شکستن سقف‌های قیمتی و ادامه مسیر صعودی قیمت این سهم. تغییر مدیرعامل شرکت و ادامه تعدیل مثبت سودآوری این شرکت تا سطح 80 تومان و در شرایط کنونی نیز شاهد تغییر حسابرس و بازرس قانونی این شرکت هستیم.

به نظر می‌رسد به منظور بازگشایی این نماد باید در انتظار انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه این شرکت بود. گرچه تحقق پیش‌بینی سود کنونی این شرکت تا حدودی علت رشد قیمتی این سهم را مشخص می‌کند اما از طرفی نگرانی در خصوص پیش‌بینی سود سال آینده و همچنین توجیه‌پذیری طرح افزایش سرمایه این شرکت که همچنان در مراحل آغاز خود قرار دارد ممکن است دلایل قدرتمندی برای حمایت از قیمت این سهم نباشد. از سوی  دیگر البته در مجمع امروز سهام‌داران خرد و عمده شرکت و همچنین مدیرعامل جدید مواد ویژه لیا امیدواری خود را در خصوص بازگشایی این نماد با تایید صورت‌های مالی توسط حسابرس ابراز کردند.

نمونه‌های رالی قیمتی یک سهم و تشدید این موج با سقف‌شکنی‌های مداوم را در سال‌های اخیر در بورس و فرابورس شاهد بودیم. خاطره تلخ نماد «آکنتور» که همچنان کارشناسان سازمان و مدیران کنونی و گذشته از توضیح در قبال این موضوع خودداری می‌کنند، میزان حساسیت  را روی سهامی که ناگهان رشدهای قابل توجه قیمتی را تجربه می‌کند بیش از پیش کرده است. با این حال راهکار مقابله با این‌گونه رفتار معامله‌گران بورسی بیش از آن‌که درمانگر باشد باید پیشگیرانه باشد. در حالی‌که این امکان وجود داشت که در رالی صعودی پیش از رسیدن به این قیمت‌ها شفاف‌سازی کامل و لازم انجام شود، به نظر می‌رسد مدیران سازمان همچنان در نوع برخورد با این‌گونه اتفاقات برنامه به جا و مناسبی ندارند. در شرایط کنونی نیز بسیاری از نمادها مانند «اپرداز»، «کماسه»، «شلیا» و دیگر نمادهای از این دست رشدهای قابل توجهی را با حمایت بنیادی یا بدون دلیل بنیادی تجربه کرده‌اند و ممکن است قیمت این نمادها برای مدت زمان طولانی نیز در سطوح کنونی ثبات داشته و نوسان کند. با این حال نکته‌ای باید به آن توجه کرد گوشزد کردن وظیفه نظارتی سازمان است که این وظیفه باید پیش از هر گونه اتفاق نامطلوبی انجام شود. ممکن است بازی‌های معامله‌گران و سیگنال‌های تکنیکال هجوم خریداران تابع این مکتب را به دنبال داشته باشد. در حالی‌که باید پذیرفت این موضوع جز لاینفک معاملات بورس و بازارهای مالی در سراسر دنیا است اما آن‌چه هراس ایجاد می‌کند یک اتفاق نامطلوب است که می‌تواند تمامی اعتبار یک سازمان را زیر سوال ببرد.

در شرایط کنونی «آکنتور» یک مثال برای فعالان بازار است. در حالی‌که به نظر می‌رسد معاملات بازار سهام کشورمان بیش از آن‌که بر پایه تحلیل باشد دل به تجربه‌ها و توجه به نمودارها بسته است. با این حال تجربه اسفناک سهام کنتورسازی ایران که با یک طرح توسعه و برنامه برای جهش سودآوری آغاز شد، در خاطره بازار باقی نمانده است. در شرایط کنونی به گفته مدیران «شلیا» وضعیت بنیادی این شرکت مناسب است و گزارش پیش‌رو به منظور مقایسه نماد «آکنتور» و «شلیا» نیست، تنها نکته‌ای که فعالان بازار باید به آن توجه کنند، تامل بیشتر در مواجه با نمادهایی است که از سقف انتظارات خوش‌بین‌ترین افراد بازار نیز عبور می‌کنند. این احتیاط می‌تواند از زیان‌های جبران‌ناپذیری مانند کنتورسازی ایران جلوگیری کند.