به گزارش اکوایران، رالی صعود سنگ‌آهن به پایان رسیده و موسسات بین‌المللی استمرار روند کاهش نرخ را در بلندمدت برآورد می‌کنند. موسسه Fitch Solutions در تازه‌ترین گزارش خود میانگین نرخ معامله سنگ‌آهن را در سال جاری میلادی از 170 دلار به 130 دلار به ازای هر تن کاهش داد.  همچنین این موسسه برآورد قیمتی خود از میانگین نرخ سنگ‌آهن در سال آینده میلادی را نیز تعدیل کرد و از 155 دلار به ازای هر تن به 110 دلار به ازای هر تن کاهش داد.

این موسسه در گزارش خود به رکوردشکنی قمیتی سنگ‌آهن در سال جاری میلادی اشاره کرده و آن را ناشی از احیای اقتصادی V شکل چین در سال جاری میلادی می‌داند. برنامه‌های دولت چین برای احیای اقتصاد این کشور با محرک‌های بخش ساخت‌وساز همراه بود و باعث شد تقاضا برای فولاد و به تبع سنگ‌آهن در این کشور ظرف نیمه اول سال 2021 به اوج خود برسد. محدودیت تولید فولاد در نیمه دوم سال جاری میلادی و بحران انرژی باعث شد تا از میزان تقاضا برای سنگ‌آهن در چین ظرف نیمه دو سال جاری میلادی کاسته شود. در این شرایط اگرچه بحران انرژی رو به کاهش گذاشته اما انتظار نمی‌رود که ظرف سال آینده بازار آهن و فولاد چین تقاضایی همانند نیمه ابتدایی سال 2021 را تجربه کند چرا که پروژه‌های ساخت‌وساز در این کشور رو به کاهش گذاشته است.

در عین حال موسسه فیچ در گزارش خود به مشکلات شرکت‌های توسعه‌‌دهنده املاک چین ا همچون اورگارند اشاره کرده و معتقد است این ریسک می‌تواند برای میان و بلند مدت بر بازار آهن و فولاد چین اثرگذار شود.

بازار سنگ‌آهن در انتظار مازاد عرضه

موسسه فیچ در بخش دیگر گزارش خود به مازاد عرضه سنگ‌آهن در بازار اشاره کرده و این موضوع را زمینه‌ساز تعدیل بیشتر نرخ سنگ‌آهن در بازار می‌داند. فیچ می‌گوید میزان تولید سنگ‌آهن در  برزیل و استرالیا افزیاش پیدا کرده و این موضوع با برتری عرضه نسبت به تقاضا زمینه افت نرخ سنگ‌آهن را در بازارهای جهانی فراهم می‌کند.

استمرار تضعیف نرخ در بلند مدت

شرکت فیچ روند کاهش نرخ سنگ‌آهن در بازارهای جهانی را منوط به سال آینده میلادی نمی‌داند و معتقد است که سنگ‌آهن روند کاهش نرخ را در بلند مدت دنبال می‌کند. این شرکت برآورد می‌کند قیمت سنگ‌آهن از میانگین 155 دلار در هر تن در سال 2021 به 65 دلار در هر تن تا سال 2025 و 52 دلار در هر تن تا سال 2030 کاهش یابد. استمرار روند کاهشی ایجاد شده در نرخ تولید فولاد و افزایش عرضه مهم‌ترین دلایلی است که به منفی شدن چشم‌انداز تقاضا برای سنگ‌آهن دامن می‌زند.