پیش بینی بورس امروز 9 شهریور 1401 / افزایش نااطمینانی در بازار

10:50 - 1401/06/09
اکوایران: کارشناسان مشکل اصلی بازار سهام را بی‌اعتمادی سهامداران می‌دانند. عاملی که به خروج سهامداران حقیقی از بازار و افت قیمت‌ها منجر شده است.

به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهارشنبه 9 شهریور- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 3 هزار و 875 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 441 هزار و 263 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 143 واحد بالا آمد و در رقم 410 هزار و 777 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 14 واحد افت کرد و به رقم 19 هزار و 298 واحد رسید.

 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 324 نماد رشد قیمت و 318 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 50 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 50 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ حمل و نقل پتروشیمی (حپترو)، شرکت صنایع شیمیایی فارس (شفارس) و شرکت بیمه دانا (دانا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ سرمایه گذاری مسکن زاینده رود (ثرود)، شرکت پتروشیمی ارومیه (شاروم) و شرکت افرا نت (افرا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا)، غنوش (شرکت نوش مازندران) و وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ریل سیر کوثر (حسیر)، شرکت فراوری زغال سنگ پروده طبس (کپرور) و شرکت گسترش سرمایه گذاری ایرانیان (وگستر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد تقاضای 88 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس امروز 9 شهریور 1401 / افزایش نااطمینانی در بازار5

 ارزش صف‌های فروش پایانی بازار 18 میلیارد تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم 106 میلیارد تومان ایستاد.

دیروز در پایان معاملات نماد غدشت (شرکت دشت مرغاب) با صف‌ خرید 12 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از غدشت، نمادهای شپارس (شرکت محصولات پارس) و بهپاک (شرکت صنعتی بهپاک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غنوش (شرکت نوش مازندران) تعلق داشت که ارزش آن 15 میلیارد تومان بود. پس از غنوش، نماد فنورد صف فروش بازار را داشت. 

پیش بینی بورس امروز 9 شهریور 1401 / افزایش نااطمینانی در بازار10

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که در روز گذشته شاخص کل افت کرد و نزدیک به 4 هزار واحد پائین آمد. به علاوه برای چهارمین روز پیاپی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. 

نمادهای فولاد، تاپیکو، خودرو، خساپا، کچاد، کگل، وبملت، وتجارت، خبهمن، خگستر و فارس بزرگان بازار در روز سه‌شنبه بودند که بیشترین تأثیر را در افت شاخص داشتند. 

دیروز ارزش معاملات خرد سهام باز هم افت کرد و با کاهش 13 درصدی نسبت به دوشنبه به 2 هزار و 724 میلیارد تومان رسید. 

همچنین دیروز بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شستا، خساپا، خودرو، شپنا، نوری، بپاس، ورنا، فارس، پترول و وبملت تعلق داشت.

افت شاخص و خروج پول از بازار دو نشانه منفی معاملات دیروز بود. در عین حال بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط بازار رشد قیمت داشتند و شاخص هم وزن نیز سبزپوش بود. 

برخی از تحلیلگران معتقدند قیمت‌ها بازار به کف رسیده و عوامل اقتصادی و بنیادی حاکی از چشم انداز صعودی است. در عین حال بازار تحت شعاع کنفرانس خبری روز دوشنبه ابراهیم رئیسی نیز بود. جایی که او آمار و ارقامی را اعلام کرد که با داده‌های رسمی مطابقتی نداشت. کارشناسان مشکل اصلی بازار سهام را بی‌اعتمادی سهامداران می‌دانند. عاملی که به خروج سهامداران حقیقی از بازار و افت قیمت‌ها منجر شده است. افزایش نااطمینانی نسبت به سرانجام مذاکرات احیای برجام نیز بر ریسک‌های بازار افزوده است.

پیش بینی بورس امروز 9 شهریور 1401 / افزایش نااطمینانی در بازار20