پیش بینی بورس هفته / ریسک اجماع جهانی علیه ایران

15:42 - 1401/09/04
اکوایران: صدور قطعنامه‌های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز سرمایه گذاری را پرابهام می‌کند، بر ریسک‌های سیاسی و اقتصادی می‌افزاید و انتظارات فعالین اقتصادی را بدبینانه‌تر می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد ریسک‌های بازار سرمایه به سطوح بالاتری منتقل شده است و این بیم و هراس در میان فعالان اقتصادی به وجود آمده که اجماع جهانی علیه ایران و حاکمیت جمهوری اسلامی شکل بگیرد.

به گزارش اکوایران، روند بورس تهران در هفته آخر آبان ماه پرنوسان بود. شاخص در ابتدای هفته شاخص سقوط 20 هزار و 420 واحدی داشت. اما پس از آن برای دو روز متوالی صعود کرد. در دومین روز کاری هفته شاخص 11 هزار و 555 واحد مثبت شد و روز دو‌شنبه نیز شاهد رشد 4 هزار و 431 واحدی شاخص کل بودیم. 

 

روز سه‎‌شنبه شاخص تغییر جهت داد و 939 واحد نزول کرد و روز چهارشنبه نیز شاخص 2 هزار و 533 واحد بالا آمد تا شاخص کل در آخرین روز کاری هفته 3 هزار و 385 واحد پائین‌تر از هفته پیش بایستد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.24 درصد شود. 

اما شاخص هم وزن، خلاف شاخص کل، در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 5 هزار و 836 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 1.45 درصدی را ثبت کرد.

اما در این هفته معاملاتی بورس تهران باز هم شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. در مجموع کل هفته 724 میلیارد تومان خارج شد. در این هفته ارزش معاملات خرد نیز افت کرد و میانگین روزانه آن نسبت به هفته پیشین 7 درصد کاهش یافت. 

پیش بینی بورس هفته / ریسک اجماع جهانی علیه ایران4

بنابراین روند بازار عمدتا متأثر از نزول نمادهای بزرگ بود، اما در تمام روزهای معاملاتی این هفته تعداد نمادهای سبز بازار بیشتر از نمادهای قرمزپوش بود. شاخص هم وزن نیز برای 4 روز متوالی روند صعودی داشت. 

رفت و برگشت یک روزه رئیس سازمان بورس یکی از مهمترین حواشی بازار در هفته گذشته بود اما مواضع ضد و نقیض و نبود شفافیت در فرایند پذیرش استعفای مجید عشقی توسط وزیر اقتصاد و سپس مخالف شورای عالی بورس بر اما و اگرهای روایت رسمی افزود. هرچند گفته شد که استعفای عشقی به علت عدم همراهی دولت با ملاحظات سازمان بورس درباره بودجه 1402 بوده، اما مشخص نیست ماندگاری عشقی به معنای پذیرش نظرات وی و سازمان مطبوعش است یا نه، اما پیغامی برای معامله‌گران بود. در شبکه‌های اجتماعی میان خوشبین‌ها و بدبین‌ها اختلاف نظر زیادی وجود داشت. برخی معتقد بودند عشقی به دنبال حمایت از بازار است و برخی نیز معتقدند فرایند استعفا، پذیرش و رد آن همه‌ی ماجرای عشقی نیست و پشت پرده ماجرا با آنچه که در عیان دیده می‌شود متفاوت است. 

با این حال به نظر نمی‌رسد این تحولات تأثیر چندانی بر بازار داشته باشد، بخشی از بازار در انتظار نسخه نهایی بودجه خواهد بود. علاوه بر این، ریسک‌های بازار بزرگ‌تر از آن است که با شوک‌های اینچنینی بتوان به آن رونق داد. 

روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با قدرت‌های جهانی دچار تلاطم و بحران شده است، پس از قطعنامه هفته گذشته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز گذشته کمیته حقوق بشر سازمان ملل نیز علیه حکومت ایران قطعنامه‌ای صادر کرد. فارغ از محتوای این قطعنامه‌ها، نفس صدور بیانیه‌هایی از سوی بخشی از کشورهای جهان که با حمایت و  عاملیت قدرت‌های غربی صورت گرفته، اثر منفی بر بازارها دارد، چرا که چشم انداز سرمایه گذاری را پرابهام می‌کند، بر ریسک‌های سیاسی و اقتصادی می‌افزاید و انتظارات فعالین اقتصادی را بدبینانه‌تر می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد ریسک‌های بازار سرمایه به سطوح بالاتری منتقل شده است و این بیم و هراس در میان فعالان اقتصادی به وجود آمده که اجماع جهانی علیه ایران و حاکمیت جمهوری اسلامی شکل بگیرد.  

پیش بینی بورس هفته / ریسک اجماع جهانی علیه ایران11