فروش خوب ایران خوردو در مقابل سایپا / بررسی فروش ماهانه خودرو و خساپا

11:53 - 1402/01/26
نمادهای گروه خودرویی را می‌توان در دسته نمادهای با ارزش همراه با حجم معاملات بالا دسته بندی کرد. نمادهای گروه خودرویی در تغییر روند شاخص و به طور کلی در روند کل بازار تاثیر بسیاری دارند.

نمادهای گروه خودرویی را می‌توان در دسته نمادهای با ارزش همراه با حجم معاملات بالا دسته بندی کرد. نمادهای گروه خودرویی در تغییر روند شاخص و به طور کلی در روند کل بازار تاثیر بسیاری دارند. در پی حواشی و اخبار منتشر شده پیرامون افزایش نرخ محصولات گروه خودرویی دو نماد با ارزش خودرو و خساپا از این صنعت مهم را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

 

بررسی فروش ماهانه خودرو

شرکت ایران خودرو با نماد خودرو در سه ماهه ابتدایی سال روند صعودی را در پیش گرفته است و در خرداد ماه توانست 18 هزار و 430 میلیارد تومان فروش داشته باشد. اما برای سه ماهه تابستان با افت مواجه شد و در شهریور توانست این افت را جبران کند، این اتفاق دوام زیادی نداشت تا برای آبان ماه و آذر ماه کاهش پیدا کرد. اما خودرو توانست جهش خوبی در آذر ماه با فروش 27 هزار و 645 میلیارد تومان رقم بزند.این نماد با فروش ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی موفق شد بهترین رکورد فروش خود در 12 ماه را بعد از افت در دو ماهه ابتدایی زمستان کسب کند که نسبت به میانگین ماه های قبل و بهمن ماه خود، بیش از ۹۰ رشد داشته باشد.

فروش خوب ایران خوردو در مقابل سایپا / بررسی فروش ماهانه خودرو و خساپا7

در برنامه چارسو به بررسی تعداد بیشتری از نمادهای صنعت خودرویی پرداخته شده است.


فروش ماهانه خساپا

اما شرکت سایپا با نماد خساپا با فروش تقریبی ۵ هزار میلیارد تومانی، تنها ۱ درصد نسبت به میانگین ماهانه خود رشد داشته و حتی ۱۴ درصد نسبت به بهمن ماه افت را تجربه کرده است. بیشترین فروش خساپا در آذر ماه با رقم ۶ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان بوده است. روند فروش خساپا برای سه ماهه ابتدایی سال 1401 به صورت صعودی بوده است. در فصل تابستان به جز مرداد ماه فروش بیش از 5 هزار میلیارد تومانی خود را حفظ کرد. به طور میانگین این مبلغ نیز برای فصل پاییز ادامه دار بود تا در نهایت خساپا موفق شد بهترین فروش خود را رقم بزند که مبلغ 6 هزار و 298 میلیارد تومان در آذر ماه بوده است.

فروش خوب ایران خوردو در مقابل سایپا / بررسی فروش ماهانه خودرو و خساپا16