نزول سیاسی دلار / شرط سبز شدن بورس

11:46 - 1402/04/31
دلیل نزولی بودن دلار در هفته گذشته، بیشتر از جنس سیاسی بود، چراکه با وجود برخی اخبار منفی درمورد ایران، برخی اخبار دیگر نیز نشانه‌هایی از ارتباطات دیپلماتیک را در خود دارد.

قیمت پایانی دلار در هفته‌ای که گذشت، کمتر از قیمت آغازین آن بود و به همین دلیل روند قیمت دلار در هفته قبل در مجموع نزولی بوده است.

دلیل نزولی بودن دلار در این هفته بیشتر از جنس سیاسی بود، چراکه با وجود برخی اخبار منفی درمورد ایران، برخی اخبار دیگر نیز نشانه‌هایی از ارتباطات دیپلماتیک را در خود دارد.

سفر هفته قبل وزیر خارجه عمان به ایران یکی از مواردی است که وجود جریان دیپلماسی با غرب را تایید می‌کند. تنها یکروز پس از این سفر خبرگزاری رویترز از اعطای معافیت ۱۲۰ روزه توسط آمریکایی‌ها به عراق خبر داد که طی آن عراق می‌تواند هزینه برق ایران را از طریق بانک ثالث غیرعراقی پرداخت کند. اگرچه وزیر برق عراق از این موضوع اظهار بی خبری کرد ولی متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این خبر را در تایید کرده است.

مصر هم پس از سفر وزیر خارجه عمان از وجود تعاملات مثبت با ایزان خبر داد که انتظارات از بازار ارز و طلا را نزولی کرد با این وجود برخی خبرها هم خوشایند بازار ارز نبود چرا که بر اساس گزارش بانک مرکزی سهم پول از نقدینگی ایران رکورد یازده ساله را زده است. پول عضو مخرب نقدینگی در بازارهاست چرا که با افزایش سهم پول از نقدینگی قدرت تخریب نقدینگی در ورود به بازارها افزایش پیدا میکند. در تکانه های افزایشی ورود پول پرقدرت می تواند سدهای مقاومتی را یکی پس از دیگری در بازار ارز بشکند. به همین خاطر آمار منتشر شده ازنقدینگی و سهم پول از نقدینگی مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت.

حباب درهم نزولی شد

یکی از مواردی که در کنترل نرخ ارز موثر است و تایید میکند که دست بازارساز به قدری باز است که بازار را راحت تر کنترل می کند، بهبود وضعیت در معاملات درهم است،بر رسی معاملات و حباب درهم نشان میدهد که دست بازارساز در این بازار باز شده است و عرضه های بازارساز باعث کاهش حباب درهم شده است.

حباب درهم در معاملات روز پنجشنبه وارد کانال ۳۰۰ تومانی شد. مقایسه روند حباب درهم نشان میدهد که در کوتاه مدت انتظارات از بازار ارز و درهم نزولی است.

بررسی تکنیکالی درهم نشان می‌دهد که پس از شکست خط روند صعودی، درهم حمایت های ۱۳ هزار و ۲۰۰ و ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان را پیش رو دارد. مقاومت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان نیز در صورت صعودی شدن روند رهن پیش روی آن قرار دارد.

مقاومت ربع سکه چند است؟

طلا و سکه نیز از این روند نزولی بی نصیب نبوده است. سکه امامی با وجود افزایش ارزش ذاتی آن در هفته قبل زیان ۲.۸ درصدی را نصیب خریداران خود کرد و حباب آن وارد کانال ۱۶ درصدی شد. بررسی چارت ربع سکه حاکی از قرار گرفتن آن در محدوده اشباع فروش است، ربع سکه خط روند صعودی خود را از دست داده است و حمایت نه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را پیش رو دارد. مقاومت های ده میلیون و ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم از مهم ترین مقاومت های پیش روی ربع سکه در کوتاه مدت هستند.

شرط سبز شدن بورس

بازار سرمایه دل خوشی از تصمیمات اتخاذ شده ندارد، تصمیمات تازه اتخاذ شده دولت در این بازار هزینه ها را برای شرکت ها افزایش می‌دهد و برخی از تحلیلگران معتقدند که اتخاذ چنین رویکردی از طرف سیاست گذار اقتصادی ناشی از نگرانی ها برای تامین کسری بودجه است.

با این همه تعیین نرخ ۷ هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی ها در این مدت بیشترین اثر منفی را بر بازار سرمایه گذاشت و عدم اصلاح آن در پایان هفته قبل باعث عقب گرد شاخص کل شد. شاخص ‌کل از محدوده اشباع فروش آر اس آی به بالا برگشته است و در حال حضور اگر گزارشات شرکت ها از مجامع مثبت باشد می توند بازار سرمایه را نجات دهد. مقاومت های پیش روی شاخص کل محدوده دو میلیون و ۸۰ هزار واحد و دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد می باشد ولی در صورتی روند نزولی شاخص کل ادامه دار باشد حمایت یک میلیون و ۶۰ هزار واحد حمایت پیش روی شاخص کل است.