استقبال از گندله و کنسانتره در بازار فیزیکی بورس کالا محدود ماند

رینگ کم رونق معدنی‌ها

16:46 - 1402/05/02
31 درصد گندله و 44 درصد کنسانتره عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در هفته ابتدایی مرداد ماه بدون مشتری ماند و مابقی محصولات در نرخ پایه معامله شدند. در حالی که معاملات کنسانتره و گندله در بازار فیزیکی بورس کالا تایید کننده مازاد عرضه نسبت به تقاضا است، اما سیاست‌گذاران صنعتی به سراغ وضع عوارض 20 درصدی بر روی گندله و کنسانتره به دلیل خام و نیمه خام بودن رفته‌اند. اجرای چنین سیاستی در شرایطی که حدود 30 درصد تولید این محصولات مازاد نیاز داخل است و در شرایطی که بازار جهانی نیز رونق مطلوبی ندارد، به کاهش اجباری تولید در بخش معدنی‌ها می‌انجامد.

به گزارش اکوایران در اولین هفته از مرداد ماه امسال واحدهای معدنی فعال در بخش استخراج و فرآوری سنگ‌آهن حدود 690 هزار تن گندله، 300 هزار کنسانتره و 550 هزار تن سنگ‌آهن کلوخه و دانه‌بندی شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند. علی‌رغم کاهش قیمت پایه این محصولات در عرضه هفته جاری نسبت به نرخ پایه در هفته قبل، اما میزان استقبال از کنسانتره و گندله محدود بود به نحوی که بخش قابل توجهی از عرضه‌ها بدون مشتری ماند.

 

فروش در نرخ پایه در رینگ سنگ‌آهنی‌ها

در روز اول مرداد ماه بالغ بر 690 هزار تن گندله با نرخ پایه 4 هزار و 400 تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه شد که از این مقدار برابر 430 هزار تن برابر 62 درصد معامله شد. البته ظرف 4 ماه ابتدایی سال جاری نسبت معامله گندله به عرضه این محصول برابر 31 درصد بوده است و بنابراین میزان فروش این محصول در هفته ابتدایی مرداد بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی بود. کاهش قیمت پایه در این رشد تقاضا موثر بود.

در روز اول مرداد ماه، واحدهای معدنی بالغ بر 136 هزار تن کنسانتره در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند که نبود تقاضا باعث شد تا این محصول بدون مشتری بماند و معامله نشود. در دومین روز از مرداد ماه واحدهای فرآوری سنگ‌آهن برابر 170 هزار تن کنسانتره با قیمت پایه 3 هزار و 544 تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه کردند که کل این محصول در نرخ پایه معامله شد. به این ترتیب ظرف 2 روز ابتدایی مرداد ماه 56 درصد کنسانتره عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله و مابقی بدون مشتری ماند.

عوارض صادراتی با آمار بورس تطبیق ندارد

داده‌های معاملات کنسانتره و گندله در بازار فیزیکی بورس کالای ایران از آن حکایت دارد که میزان عرضه در این بازار به مراتب بیش از تقاضا است. درحالی که ظرف سال 1401 بالغ بر 53 میلیون تن گندله در کشور تولید شد که از این رقم 17 میلیون تن مازاد نیاز داخلی بود. پیش‌بینی می‌شود که ظرف سال‌جاری نیز کشور با مازاد 17میلیون تن گندله مواجه شود که این رقم معادل 34‌درصد مصرف کشور است. این مازاد تولید در معاملات بورس کالا گندله و کنسانتره به وضوح مشهود است.

در حالی که میزان تولی د کناسنتره و گندله در کشور به میزان قابل توجهی مازاد تقاضا است؛ ظرف روزهای اخیر سیاست‌گذاران اقتصادی از وضع تعرفه جدید صادراتی بر روی محصولات زنجیره آهن و فولاد خبر داده‌اند. ظرف روزهای پایانی تیر ماه فهرست ۲۳۹ ماده خام و نیمه‌خام، مشمول عوارض صادراتی براساس بند «ز» تبصره ۶ قانون بودجه سال1402کل کشور با هدف حمایت از تولید و عبور از خام‌فروشی، ظرف روزهای گذشته منتشر شد. مطابق این مصوبه از این پس صادرات مواد خام مشمول عوارض و مالیات است. این عوارض در بخش ابتدایی زنجیره فولاد شامل سنگ‌‌‌آهن، کنسانتره و گندله 20‌درصد درنظر گرفته شد؛ عوارض صادراتی آهن‌‌‌اسفنجی 5درصد و عوارض صادراتی بیلت، بلوم و اسلب 2‌درصد در نظر گرفته شد. ضرایب در نظر گرفته‌شده به‌‌‌عنوان عوارض صادراتی براساس تعریف ماده خام و نیمه‌خام بوده و در آن به وضعیت تولید، تقاضا، کسری یا مازاد تولید این محصولات توجهی نشده است.