بلومبرگ: عواقب تعطیلی دولت آمریکا چیست؟

13:19 - 1402/07/08
دولت آمریکا در آستانه تعطیلی احتمالی قرار گرفته و سیاست‌گذاران این کشور در تلاشند از این اتفاق جلوگیری کنند تا از فشار بر اقشار مختلف جامعه، بخصوص کسب‌وکارها جلوگیری شود.

دولت فدرال آمریکا یک روز با تعطیلی احتمالی فاصله دارد و این اتفاق می‌تواند بسیاری از بخش‌های خدمات عمومی را با اختلال روبه‌رو کند و نیروی کار را تحت فشار قرار دهد.

به نوشته بلومبرگ، دعوای درون‌حزبی میان جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا، دولت ایالات متحده را در آستانه تعطیلی طولانی‌مدت قرار داده است.‌ این تعطیلی زمانی رخ می‌دهد که کنگره نتواند برخی قوانین مربوط به بودجه را که به امضای رئیس‌‌جمهور آمریکا رسیده، به تصویب برساند. در صورتی که هیچ مصوبه موقتی برای تأمین مالی دولت به تصویب نرسد، دولت فدرال تعطیل می‌شود و در نتیجه آن باید تمام فعالیت‌های غیرضروری به غیر از مراکزی مانند پلیس، آتش‌نشانی، خدمات پزشکی، خدمات پستی و مأموران اجرای قانون متوقف شود.

تاریخ استفاده از بودجه کنونی اول اکتبر منقضی می‌شود و اگر کنگره نتواند طرح بودجه را تصویب کند،‌ تعطیلی دولت از صبح یکشنبه (9 مهر) آغاز خواهد شد.

در میان برخی از تأثیرات بالقوه تعطیلی احتمالی دولت فدرال آمریکا می‌توان به صف‌های طولانی‌تر در فرودگاه‌ها، اختلال در پرداخت حقوق، تعطیلی پارک‌های ملی و تأخیر در انتشار داده‌های اقتصادی جدید اشاره کرد.

همچنین بسیاری از کارمندان فدرال احتمالا به مرخصی بدون حقوق خواهند رفت و برخی کارمندان نیز مجبورند تا پایان تعطیلی دولت، بدون حقوق کار کنند.

آخرین باری که دولت آمریکا با تعطیلی طولانی‌مدت مواجه شد به اواخر سال 2018 بازمی‌گردد. این تعطیلی تا اوایل سال 2019 ادامه داشت و 35 روز طول کشید.

در ادامه به برخی از اتفاقاتی که در صورت تعطیلی دولت فدرال رخ می‌دهد، اشاره می‌کنیم:

کار

در میان آژانس‌های وزارت کار ایالات متحده که به طور کامل فعالیتشان متوقف می‌شود، «اداره آمار کار» حضور دارد که به شکل ماهانه گزارش‌های مربوط به وضعیت کار در آمریکا را منتشر می‌کند. با تعطیلی دولت،‌ گزارش وضعیت کار به همراه داده‌های اقتصادی دیگر با تأخیر منتشر خواهد شد و همین امر باعث می‌شود سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران برای پر کردن خلأ مربوط به سلامت اقتصاد به آمارهای دیگر رجوع کنند.

بانک مرکزی آمریکا

تعطیلی دولت بر فعالیت بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) تأثیر نخواهد داشت؛ بنابراین احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه آینده فدرال رزرو در اول نوامبر وجود دارد.

نهادهای ناظر مالی

«کمیسیون تجارت فدرال» نظارت‌های گسترده خود برای حفاظت از مصرف‌کنندگان را متوقف می‌کند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ثبت‌نام‌های مشاوران سرمایه‌گذاری، کارگزاران، سازمان‌های رتبه‌بندی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مشاوران شهرداری را بررسی یا تایید نمی‌کند.

کمیسیون معاملات آتی کالا در آمریکا به شکل گسترده فعالیت‌های خود را متوقف می‌کند، اما به بازارهای کالا، قیمت‌های آتی و سوآپ اجازه می‌دهد تا به فعالیت خود ادامه دهند.

«وزارت خزانه‌‌داری آمریکا» و «سازمان خدمات درآمد داخلی»

وزارت خزانه‌داری آمریکا به شکل عمومی اعلام کرد وظایفش در رابطه با بازار و بروزرسانی‌های اقتصادی،‌ فرآیندهای سیاسی و فرآیندهای دیگری که اختیارات قانون اساسی رئیس‌جمهور آمریکا را محقق می‌کند، ادامه پیدا می‌کند. در میان فعالیت‌هایی که در زمان تعطیلی دولت متوقف می‌شود، می‌توان به این موارد اشاره کرد: تعامل بین‌المللی به شکل روزانه، امور مالی داخلی، سیاست اقتصادی و همچنین رسیدگی به پرونده‌هایی که در اختیار کمیته سرمایه‌گذاری خارجی آمریکا قرار دارد.

سازمان خدمات درآمد داخلی به 46 هزار تماسی که به طور روزانه دریافت می‌کند، پاسخ نمی‌دهد و اکثر وظایف اداره مالیات نیز متوقف می‌شود.

کمک‌های اضطراری

این نگرانی وجود دارد که با تعطیلی دولت، کمک‌های اضطراری سازمان مدیریت بحران فدرال، کاهش قابل‌توجهی پیدا کند و در صورت وقوع بحران‌های فاجعه‌بار جدید طی این مدت، فرآیند کمک‌های اضطراری با مشکل مواجه شود.

انرژی و محیط زیست

از آنجایی که وزارت کشور آمریکا در دوره پیشین تعطیلی دولت، دست‌کم یک بار مجوز حفاری نفت و گاز فراساحل را صادر کرد، مشخص نیست که در صورت تعطیلی دولت،‌ این بار نیز مجوز حفاری نفت و گاز صادر شود.‌

کاخ سفید هشدار داده اکثر نظارت‌ها بر مکان‌های دفن زباله که خطرناک تلقی می‌شوند و همچنین تأسیسات مربوط به مواد شیمایی و آب آشامیدنی متوقف می‌شود.

تأخیر در تخصیص بودجه می‌تواند بررسی‌های زیست‌محیطی مورد نیاز برای انجام پروژه‌های انرژی، بزرگراه‌ها و سایر زیرساخت‌ها را با اختلال روبه‌رو کند.

حمل و نقل و سفر

از آنجایی که افسران اداره امنیت حمل و نقل و مأموران کنترل ترافیک هوایی بدون حقوق کار خواهند کرد، حمل و نقل با تأخیر انجام خواهد شد و مسافران سرگردان می‌شوند. 

صدور گذرنامه و ویزا در دفاتر کنسولی آمریکا در سراسر جهان ادامه خواهد داشت.

حوزه دفاعی

تلاش‌ها برای دفاع از آمریکا و انجام عملیات‌های نظامی ادامه خواهد داشت، اما اکثر کارکنان داخلی وزارت دفاع آمریکا به مرخصی بدون حقوق فرستاده می‌شوند.

وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا دارای 256 هزار و 972 کارمند است که حدود 9 نفر از 10 کارمند به فعالیت‌های خود در صورت تعطیلی دولت ادامه می‌دهند.

سلامت و امنیت اجتماعی

تحقیقات مربوط به کووید-19 از جمله توسعه واکسن و درمان‌های دیگر برای این بیماری ادامه می‌‎یابد، اما آزمایشات بالینی مربوط به بیماری‌هایی مانند سرطان و آلزایمر به تأخیر می‌افتد.

برنامه کمکی تغذیه الحاقی یا همان برنامه کوپن غذا که برای افراد دارای درآمد پایین، افراد دارای معلولیت و سایر نیازمندان در نظر گرفته شده، با تأخیر روبه‌رو می‌شود.

پارک‌ها

با تعطیلی دولت، اکثر پارک‌های ملی به روی بازدیدکنندگان بسته خواهد شد و این اتفاق موجب آسیب به کسب‌وکارهای فعال در این زمینه می‌شود.

در صورت طولانی‌شدن تعطیلی دولت، موزه‌ها به فعالیت خود پایان می‌دهند.

بخش مسکن

تقریباً تمام فعالیت‌های وزارت مسکن و شهرسازی آمریکا از جمله برنامه‌های مربوط به ارائه یارانه ماهانه برای عملیات ساخت مسکن عمومی متوقف می‌شود.