نقشه نیمروز بورس یکشنبه (10 شهریور)

11:44 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران در دومین جلسه معاملاتی هفته روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد. نماگر اصلی بازار با رشد بیش از 1800 واحدی در آستانه ورود به کانال 286 هزار واحد قرار گرفته است. امروز نیز تغییرات شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن بیش‌تر است و در بین برخی گروه‌های کوچک که هفته‌های گذشته مورد استقبال فعالان بازار بودند عرضه‌ها شدت گرفته است. با این حال روند صعودی محسوس و ارزش معاملات بالای گروه خودرو از نکات قابل‌توجه دادوستدهای امروز است.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه (10 شهریور)

دنیای بورس: چرخش معاملات پایانی روز گذشته نوید افزایش عرضه‌ها در دادوستدهای آغازین امروز، به خصوص در گروه‌های کوچک بازار را می‌داد. روندهای پرهیجان اخیر فارغ از مباحث ارزندگی و سودآوری دنبال می‌شود و همین مساله هیجان را در کوچکتر‌های بازار به اوج رسانده است. شاخص کل هم‌وزن دادوستدهای امروز را در محدوده منفی آغاز کرد و رفته رفته به محدوده مثبت پا گذاشت.

طمع برای سودهای حداکثری/ زیگزاگ ناشیانه سهامداری

هجوم نقدینگی به نمادهایی به ارزش بازار کمتر موج‌های صعودی شدید را رقم می‌زند؛ اما صعودهای چندصد درصدی در این گروه‌ها جریان شناسایی سود را به شدت پرقدرت ساخته است و بدین ترتیب روندهای صعودی در این گروه‌ها به سرعت‌ جای خود را به صف‌های فروش و افت‌های محسوس قیمتی می‌دهد. با این حال جریان قدرتمند نقدینگی سبب می‌شود تا این صف‌های فروش و روند نزولی نیز خریداران را به سرعت به خود جذب کنند و بار دیگر شاهد تغییر روند به سمت صعود قیمت‌ها باشیم.

علاوه بر خریداران در قیمت‌های منفی و فروشندگان از در صعود به نظر می‌رسد دسته اعظم معامله‌گران غیرتحلیلی به جاماندگی از روندهای قیمتی و یا خرید در قیمت‌های بالاتر و فروش در منفی‌های قیمتی محکوم‌اند.

نداشتن برآورد ملموس از میزان ارزندگی سهم و بی‌تحلیلی سبب می‌شود تا روندها نحوه تصمیم‌گیری بورس‌بازان را مشخص کنند و این مساله عموما جز زیان برای سرمایه‌گذاران چیزی به بار نمی‌آورد. در مقابل باید توجه داشت به رغم رشدهای جهش‌وار قیمتی در گروه‌های کوچکتر، همچنان نمادهایی هستند که در مسیر ارزندگی راهی متفاوت از سایر هم‌گروهی‌ها طی می‌کنند و یا انگیزه‌های صعودی بنیادین و محکم‌تری دارند. سهامداری در این دسته از نمادها می‌تواند فعال بورسی را از هیجان‌زدگی دور بدارد و از وقفه‌های مقعطی در روندهای قیمتی نگران نکند. باور به این مساله که کسب سود در این بازار نیاز به دانش، تحلیل و صبر دارد و پرهیز از طمع برای کسب تمامی سودهای بازار می‌تواند برآیندی کاملا مطلوب برای هر سرمایه‌گذاری در پی داشته باشد.

هیئت اقتصادی در راه فرانسه

روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برنامه‌ای تلویزیونی به این مساله اشاره کرد که روز دوشنبه عباس عراقچی به همراه یک هیئت اقتصادی راهی فرانسه می‌شود تا رایزنی‌های بیشتری در رابطه با کسب منافع اقتصادی برجام برای ایران صورت پذیرد. برخی فعالان بازار با توجه به محوریت فرانسه در مذاکرات احتمالی آتی و همچنین نقش پیشینی خودروسازان آن کشور در داخل کشور این احتمال را مطرح می‌کنند که خودروسازان داخلی بتوانند همکاری با شرکای فرانسوی خود را از سر بگیرند.

اکثر شرکت‌های خودروسازی اگر چه در سال‌های بعد از برجام سودآوری محسوسی نداشتند با این وجود توانسته‌ بودند از ورود به محدوده زیان‌آوری پرهیز کنند.

اکنون علاوه بر انتظارات افزایش سرمایه‌ای (از محل به‌روزرسانی ارزش دفتری دارایی‌ها و به منظور خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت) خوشبینی به از سرگیری همکاری خودروسازان بزرگ کشور با شرکای خارجی بهانه‌ای برای توجه به این گروه را فراهم آورده است. مساله‌ای که سبب اقبال عمومی سهام نسبت به این گروه شده و قریب به یقین نمادهای این گروه را سبزپوش کرده است.

در جلسه معاملاتی امروز گروه خودرو و قطعات با اختلاف قابل‌توجهی ارزش معاملات را در اختیار گرفته است. در این میان صف خرید 165 میلیونی «خساپا» و صف‌های خرید دیگر شرکت‌های تابعه سایپا جالب توجه است.

نکته‌ای که لحاظ آن را نمی‌توان نادیده گرفت آن است که چشم‌انداز مذاکرات آتی در بازارهای مختلف متفاوت است و همه فعالان بازارها به یک میزان به نتیجه خوشبین نیستند. در حالی که نشانه‌های فعلی ترس از شدت تحریم‌ها را در گروه‌های کالایی تا حدودی کاهش داده و همچنین در جلب نظر معامله‌گران به خودرویی‌ها موثر بوده است نرخ دلار در بازار آزاد امروز در مسیر صعود قرار گرفته و به نیمه کانال 11 هزار تومانی بازگشته است.