دیده‌بان بورس سه‌شنبه (14 دی)

11:32 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (14 دی)

تقویم آتی‌نگر

آغاز به کار بازارهای جهانی: پس از چند روز تعطیلی بازارهای جهانی، امروز نخستین روز معاملاتی بازارها در سال 2017 آغاز شده است. جایی که آمار مثبت اقتصادی چین به برخی بازارها کمک کرده است. رشد قیمت نفت و مس می‌تواند برای سهام گروه‌های وابسته مثبت باشد، اما کاهش نسبی قیمت آلومینیم و روی می‌تواند عامل فشار بر شرکت‌های مربوطه باشد. امشب همچنین آمارهای شاخص خرید مدیران اروپا و آمریکا برای بازارهای جهانی اهمیت دارد که سهامداران نیز با دقت باید روند قیمت‌های جهانی را در آغاز سال رصد کنند.

معاملات شاخص‌سازها: روز گذشته، حمایت مصنوعی از سهام بزرگان نه تنها منجر به حفظ شاخص بورس شد، بلکه قیمت پایانی این سهم‌ها را نیز بالا نگه داشت. حال اگر قیمت پایانی سهام مزبور بخواهد با روند معاملات طبیعی دیروز هم‌خوان شود، می‌توان انتظار داشت فشار فروش در آنها بالا باشد.

بازگشایی «خکاوه»: دیروز همچنین، اطلاعیه شفاف‌سازی شرکت سایپا دیزل روی کدال رفت و احتمال بازگشایی این نماد را افزایش داد. جایی که احتمال می‌رود این نماد نیز مانند «خساپا» در زمان بازگشایی با افت قیمتی مواجه شود. زیرا «خکاوه» نیز از ریزش گروه خودرویی در ماه‌های اخیر جا مانده است (مسیر قیمت «خکاوه در روز بازگشایی)

اسناد خزانه: مطابق اطلاعیه منتشرشده در فرابورس، قرار است 4 نماد اسناد خزانه اسلامی به ارزش کل 6 هزار میلیارد تومان امروز معاملات بلوکی انجام دهند که ارزش اسمی بیش از 100 میلیارد تومان آن قرار است در بازار به فروش برسد. جذب نقدینگی به این بازار و همچنین جزئیات تخصیص این اوراق به بخش‌های مختلف می‌تواند برای سرمایه‌گذاران نیز اهمیت داشته باشد.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. یازده پیش‌بینی فایننشال تایمز از 2017

«دنیای بورس» در گزارشی پیش‌بینی‌های جدید نشریه فایننشال تایمز برای سال 2017 را بررسی کرده است که یازده مورد در حوزه‌های مختلف اقتصادی-سیاسی است. در مهم‌ترین آنها احتمال اندک لغو برجام بررسی شده و همچنین شرایط رو به بهبود قیمت نفت پیش‌بینی شده است. کاهش احتمالی ریسک اشاعه پوپولیسم، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سه ماه نخست سال میلادی و برخی تحولات سیاسی منطقه از دیگر پیش‌بینی‌های مهم فایننشال تایمز محسوب می‌شود.

2. شاخص‌سازی در بازار سهام

از مهم‌ترین رویدادهای بورس تهران، چرخش ناگهانی شاخص کل در دقایق پایانی معاملات بود. در شرایطی که روند قیمت‌ها در بازار سهام نزولی بود و با بازگشایی سایپا ریزش نماگر بورس را شاهد بودیم، انجام معاملات بلوکی در برخی نمادهای بزرگ نظیر «فارس»، «اخابر»، «بفجر»، «شپنا»، «فخاس»، «فولاد» و «فملی» باعث چرخش روند معاملات شد (تکرار بازی با شاخص).

3. رشد آرام در بازار دلار

اما در بازارهای موازی، دلار که وضعیت متعادلی را آغاز کرده بود در ساعات پایانی معاملات افزایش نسبی نرخ‌ها را تجربه کرد. جایی که هر دلار آمریکا فاصله خود از کف 3900 تومانی را حفظ کرد. باید دید تلاش بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز تا چه حد می‌تواند بر تقاضا در بازار ارز غلبه کند.  

4. شوک دو بازگشایی به شاخص بورس

در نمادهای فعال بورس تهران، دیروز بازگشایی دو نماد «مرقام» و «خساپا» مطابق انتظارات موجب فشار بر شاخص کل شد. سایپا با افت حدود 15 درصدی کمتر از 118 تومان معاملات دیروز را به پایان رساند (کشف قیمت سایپا). مرقام نیز با قیمت 477 تومانی ریزش 27 درصدی را در معاملات دیروز تجربه کرد (کشف قیمت مرقام)

5. آخرین تحولات اخابر

معضل فسخ واگذاری سهام شرکت مخابرات به شرکت توسعه اعتماد مبین، چند هفته‌ای است که مورد توجه اهالی بازار است. هرچند عدم پرداخت اقساط خرید سهام 50 درصد به علاوه یک سهم موجب فسخ این قرارداد شده بود، پیگیری‌های توسعه اعتماد مبین فرصتی جدید را برای بازگشت این سهم ایجاد کرده است. بر این اساس، سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای به این شرکت دو هفته فرصت داده (تا 20 دی) تا اقساط خود را برگرداند، در غیر این صورت قرارداد واگذاری «اخابر» به توسعه اعتماد مبین رسما فسخ خواهد شد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

در مجمع سشرق چه گذشت؟

عرضه بلوک «تپکو» خریدار نداشت

نرخ‌های رویایی، فروش ناامیدکننده در «فولای»

وعده رفع نگرانی از کمبود گاز صنعت سیمان

پیش‌بینی رونق بیشتر نقره به جای طلا

چشم‌انداز صنعت ذوب روی در 2017

8 فرضیه «شبندر» برای افزایش سود