دیده‌بان بورس چهارشنبه (22 دی)

11:43 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (22 دی)

تقویم آتی‌نگر

به پیشواز نمادهای بانکی: با توجه به انتشار صورت مالی بانک ملت، امکان دارد در صورت مناسب ارزیابی شدن وضعیت بازار، این نماد بانکی بازگشایی شود. همچنین بانک تجارت نیز احتمال دارد صورت مالی خود را ارائه کند و پس از «وبملت» آماده بازگشایی شود.

سیگنال جهانی صنایع فلزی: رشد قابل توجه قیمت فلزات اساسی در معاملات دیروز می‌تواند نمادهای وابسته به مس، روی، سرب و حتی آلومینیم را در معاملات امروز بورس با اقبال نسبی مواجه کند.

ترامپ پیش روی خبرنگاران: در حالی که به مراسم تحلیف ترامپ نزدیک می‌شویم، وی نخستین کنفرانس خبری خود را پس از انتخابات ریاست جمهوری امشب برگزار می‌کند. سخنان وی می‌تواند مسیر شفاف‌تری را پیش روی معامله‌گران بازارهای جهانی قرار دهد و احتمالا بر شاخص دلار اثرگذار خواهد بود.

بازگشت خودرویی‌ها به کف ابتدای هفته: نمادهای خودرویی که ابتدای هفته به کف‌های روانی قیمت خود رسیده بودند، با وجود احیای نسبی در معاملات یکشنبه، دوشنبه مجددا کاهش یافتند. بنابراین، امروز نیز جدال نگرانی از سودآوری و آینده برجام با حمایت سهامداران در کف قیمتی جذاب خواهد بود.

«حسیر» آماده عرضه: دومین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش دفتری (book building) امروز در فرابورس انجام می‌شود. قرار است 10 درصد سهام شرکت ریل سیر کوثر در بازه 190 تا 209 تومانی کشف قیمت شود. دوشنبه جلسه معارفه «حسیر» با حضور مدیر عامل این شرکت برگزار شد که در آن ضمن امید به تعدیل مثبت سودآوری، برنامه‌های توسعه این شرکت نیز گزارش شدند.

توقف «شپنا»؟ شرکت پالایش نفت اصفهان سومین نماد پالایشی بود که صورت‌های مالی 6 ماهه خود را ارائه کرد. گرچه تعدیل منفی شرکت کمتر از 9 درصد نسبت به پیش‌بینی قبلی است، اما تحقق 32 درصدی سود مورد انتظار در نیمه نخست سال جاری ابهاماتی برای این پیش‌بینی سود ایجاد کرده است. در واقع، «شپنا» امید دارد با افزایش نرخ‌ها در نیمه دوم سال، 68 درصد دیگر سود پیش‌بینی‌شده را محقق کند. حال باید دید سازمان بورس مطابق رویکرد اخیر خود این شرکت را برای شفافیت بیشتر متوقف خواهد کرد یا خیر.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. نخستین صورت مالی بانک‌ها

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره بانک ملت در میان نمادهای بانکی متوقف بازار سهام پیشگام شد و با تعدیل 75 درصدی سودآوری خود آماده بازگشایی شد. عدم پیش‌بینی زیان در سال جاری بر خلاف انتظارات یکی از مهم‌ترین مواردی است که بانک ملت دلیل آن را حذف موقت ذخایر مربوط به بدهی‌های دولت و همچنین شناسایی سود از تسعیر ارز عنوان کرده است.

2. پیش‌بینی سقف 60 دلاری برای نفت

روز گذشته در حالی قیمت نفت خام آمریکا به کف 50 دلاری نزدیک شد که کارشناسان مهم‌ترین دلیل این ریزش را نگرانی نسبت به انجام تعهدات برخی صادرکنندگان نفتی درباره کاهش تولیدات عنوان کردند. در این میان، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز در گزارش ماهانه به پیش‌بینی وضعیت بازار انرژی و قیمت نفت در سال‌های 2017 و 2018 پرداخت. بر اساس این گزارش، قیمت نفت نمی‌تواند در این مدت از سقف 60 دلاری به ازای هر بشکه عبور کند.

3. رشد چشم‌گیر بهای فلزات اساسی

روز گذشته، هم‌زمان با روند ضعیف شاخص دلار و آمار اقتصادی مناسب از چین، فلزات پایه رشدهای قابل توجهی را به ویژه در بازار مس تجربه کردند. این موضوع سبب شد که مس با جهش بیش از 150 دلاری، روی با رشد و سرب با افزایش حدود 100 دلاری و آلومینیم با رشد حدود 30 دلاری نسبت به ابتدای هفته معاملات روز گذشته را به پایان برسانند.

4. رشد دلار با اهرم سفته‌بازان

دوشنبه در شرایطی که رحلت آیت‌الله هاشمی موجب تعطیلی زودهنگام بازار ارز شده بود، سفته‌بازان از فرصت استفاده کردند و نرخ دلار افزایشی شد. با این حال، نکته قابل توجه معاملات دوشنبه آن بود که دلار فاصله خود تا سقف 4000 تومانی را حفظ کرد. مساله‌ای احتمال جهش‌های ناگهانی نرخ ارز را کاهش می‌دهد.

5. مجمع پرسود قند هکمتان

ظهر دوشنبه، مجمع سالانه قند هکمتان در شرایطی برگزار شد که این شرکت بیش از سود محقق‌شده (258 ریال) سود نقدی میان سهامداران تقسیم کرد (260 ریال). گرچه این شرکت از انجام برخی طرح‌های توسعه‌ای در سال مالی گذشته ناکام مانده بود، اما به گفته مدیر عامل، نسبت به افزایش تولید و تلاش برای دو نوبتی شدن کشت چغندر در سال آینده اظهار امیدواری کرد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

توضیحات «ذوب» درباره نرخ زغال‌سنگ

مهلت چندروزه توسعه اعتماد مبین

«غالبر» و نیاز به شفاف‌سازی بیشتر

عدم قطعیت در قراردادهای «خمحور»

پیش‌بینی سقوط شدید قیمت سنگ آهن

شیر استریل 200 تومان گران شد