دیده‌بان بورس شنبه (25 دی)

11:46 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس شنبه (25 دی)

تقویم آتی‌نگر

پیش‌بینی هفته پرنوسان برای بورس: در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» کارشناسان و معامله‌گران تالار شیشه‌ای نظرات متفاوتی را نسبت به روند این هفته شاخص بورس تهران داشته‌اند. برخی بازگشایی بانک‌ها را دلیل ریزش قیمت‌ها دانسته، اما گروه دیگر جنبه مثبت این رویداد و افزایش نقدشوندگی سهام را محرکی برای رونق بورس ارزیابی کرده‌اند.

بازگشایی بانک‌ها: پس از ارائه صورت‌های مالی بانک ملت و تجارت، انتظار می‌رود نمادهای «وبملت» و «وتجارت» بازگشایی شوند. تعدیل منفی در گزارش‌های مالی این دو بانک بدون شک فشار منفی را بر شاخص سهام خواهد داشت، با این حال، برخی کارشناسان معتقدند میزان زیان کمتر از انتظارات بازار بوده و همین عامل ریزش بورس را محدود خواهد کرد.

اقبال به فلزی-معدنی‌ها: پس از جهش قیمت‌ها در بازار فلزات پایه و کالاهای وابسته به فولاد در روزهای پایانی هفته گذشته، انتظار می‌رود نمادهای بورسی وابسته به این گروه‌ها در معاملات امروز با اقبال سهامداران به معاملات خود ادامه دهند. شرکت‌های فعال در حوزه، مس، روی، سرب، آلومینیم، فولاد و سنگ آهن شانس بالایی برای افزایش تقاضا در معاملات امروز دارند.

چرخش قیمت‌ها با حمایت حقوقی‌ها؟ گروه‌های خودرویی و پالایشی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته را تحت فشار فروش آغاز کردند. هرچند در ادامه و در گروه خودرو روند قیمت‌ها متعادل‌تر شد، اما شاخص هر دو گروه در معاملات چهارشنبه نزولی شد. فارغ از حمایت برخی سطوح تکنیکالی، مشاهده می‌شود سهامداران حقوقی نیز از نمادهای این گروه حمایت مناسبی داشتند. به ویژه در برخی سهم‌های زیرمجموعه صندوق گنجینه آرمان‌شهر خریدهای قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته که می‌تواند منجر به تغییر مسیر معاملات سهام این گروه‌ها به مسیر مثبت شود.

 

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. چرا کارشناسان به بازار این هفته خوش‌بین هستند؟

«دنیای بورس» در نظرسنجی این هفته خود نتایج جالبی به دست آورده و آن هم تفاوت جدی نظر کارشناسان نسبت به معامله‌گران تالار است. در حالی که نیمی از کارشناسان روند صعودی را برای شاخص بورس در معاملات این هفته پیش‌بینی کرده‌اند، فقط 4 درصد از معامله‌گران تالار رشد نماگر سهام را در هفته جاری انتظار دارند. بازگشایی بانک‌ها مهم‌ترین عامل فشار مقطعی بر شاخص عنوان شده است. در حالی که نزدیک شدن به تحلیف ترامپ و وضعیت نسبتا مبهم نرخ دلار به عنوان دلایل کم‌رمقی بازار سهام ارزیابی می‌شوند. رشد نقدشوندگی بورس با بازگشایی‌های پیش رو اما می‌تواند به عقیده کارشناسان صعود بورس را رقم زند.

2. پیام فرود ایرباس به ایران

پنجشنبه، نخستین هواپیمای خریداری‌شده از شرکت ایرباس وارد خاک ایران شد. فارغ از دستاوردهای اقتصادی این مساله، نخستین ارتباط مالی بزرگ ایران با خارجی‌ها، گامی مهم در راستای تسهیل روابط بانکی با ایران محسوب می‌شود. همچنین، بزرگی این قرارداد و در ادامه همکاری دیگر هواپیماساز بزرگ دنیا، یعنی بوئینگ می‌تواند تعهد اقتصادی به برجام را افزایش دهد. بنابراین، اقدام مزبور می‌تواند برخی نگرانی‌ها درباره آینده برجام به ویژه پس از ریاست جمهوری ترامپ را کاهش دهد.

3. بازگشت ریسک ترامپ به بازارها

نخستین نشست خبری ترامپ پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هرچند با کاهش ارزش دلار جهانی از قیمت کالاها حمایت کرد، اما دو ریسک اساسی را پیش روی بازارها قرار داده است. نخست آنکه نامشخص بودن سیاست‌های اقتصادی ترامپ باعث می‌شود برخی رشدهایی که تا کنون کالاهای پایه به واسطه امید به افزایش تقاضا از سوی آمریکا داشته‌اند امکان تعدیل پیدا کند. همچنین، جنگ تجاری آمریکا و چین می‌تواند تهدیدی جدی برای بازارهای جهانی و تقاضا از سوی بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا باشد.

4. انعکاس بازار جهانی و دلار در صورت‌های مالی

بارها تاکید شده که سهم 50 درصدی شرکت‌های وابسته به قیمت جهانی کالاها، باعث اهمیت بالای این قیمت‌ها و نرخ دلار بازار تهران می‌شود. به عنوان نمونه، رشد قیمت سنگ آهن و فولاد از اوایل سال جاری موجب شده شرکت‌های وابسته در گزارش‌های میان‌دوره‌ای تعدیل مثبت مناسبی دهند (کگل و کچاد). اگر شرایط بازار جهانی و نرخ دلار همین قیمت‌ها را حفظ کنند یا حتی رشد بیشتری را تجربه کنند می‌توان انتظار تعدیل‌های سودآوری بیشتری را نیز در آینده داشت.

5. بازگشایی «حسیر» در سقف قیمتی

دومین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش دفتری در حالی چهارشنبه گذشته در نماد «حسیر» رقم خورد که این نماد به قیمت هر سهم 209 تومان معاملات خود را آغاز کرد. بررسی‌های «دنیای بورس» از صورت‌های مالی این شرکت تاکید می‌کند شرکت ریل سیر کوثر برای پوشش سود 157 ریالی خود مسیر دشواری را در پیش ندارد.

 

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

فروش اوراق قرضه داخلی‌ها در خارج

واگذاری کنتورسازی به سهامدار جدید

ایران‌خودرو «خگستر» را می‌فروشد

«کشرق» چقدر سود می‌سازد؟

عرضه اولیه «برکت» چه شد؟