دیده‌بان بورس یک‌شنبه (8 اسفند)

12:29 - 1400/01/25
«دنیای بورس» با به کار گرفتن شیوه‌ای نوین در اطلاع‌رسانی، چکیده‌ای ارائه می‌کند که در آن علاوه بر مرور مهم‌ترین رویدادهای روز قبل (پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران)، آنچه که فعالان اقتصادی نیاز به دیده‌بانی در روز جدید دارند (تقویم آتی‌نگر) را مورد بررسی قرار می‌دهد. به این ترتیب، سهامداران در کمترین زمان ممکن می‌توانند دیدی عمیق و متفاوت نسبت به رویدادهای آتی فضای اقتصادی-سیاسی پیدا کنند.
دیده‌بان بورس یک‌شنبه (8 اسفند)

تقویم آتی‌نگر

همچنان بازگشایی‌ها: نبود عامل محرک مشخص در بازار سهام کشورمان و تعطیلی بازارهای جهانی، همچنان معامله‌گران را در انتظار بازگشایی‌های مهم نگه داشته است. جایی که می‌توان انتظار نوساناتی جدی در سطح خرد و کلان بورس تهران داشت.

واکنش صف‌های خرید به عرضه‌ها: در شرایطی که عرضه‌های نسبتا سنگینی از سوی سهامداران درصدی مشاهده می‌شود باید دید، صف‌های خرید چنین سهم‌هایی تا کجا ادامه پیدا می‌کند.

پنج پیش‌نگر اقتصاد ایران

1. زبان مشترک گزارش‌گری مالی

روز گذشته در همایشی رعایت استاندارد IFRS برای بنگاه‌های اقتصادی کشورمان به صورت رسمی در دستور کار قرار گرفت. در حاشیه این نشست، سیف، رئیس کل بانک مرکزی از تمدید یک‌ساله مهلت تعیین تکلیف بدهی دولت به بانک‌ها خبر داد و نسبت به نهایی شدن این موضوع ابراز امیدواری کرد. پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از پیگیری‌های مجلس برای تمدید قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و همچنین تلاش برای تعیین تکلیف پروژه صندوق‌های فروشگاهی خبر داد.

2. حقوقی‌ها دست به ماشه

در معاملات دیروز، همچنان عطش سهامداران حقوقی برای تامین نقدینگی در پایان سال مشهود بود. گرچه برخی حقوقی‌ها در نقش خریدار از سهام زیرمجموعه خود حمایت کرده یا از فرصت‌های خرید جذاب استفاده می‌کنند، اما بخش مهمی از این سهامداران نیز نیاز به نقدینگی بالایی دارند و فروش‌های قابل توجهی در معاملات انجام می‌دهند. دیروز، سطح فروش‌ها از سوی سهامداران درصدی در نمادهای «فباهنر»، «فخوز»، «ثنوسا»، «اپرداز»، «زاگرس» و «ساینا» قابل توجه بود.

3. واگرایی در بازار ارز و سکه

پس از آنکه نرخ‌ها در بازار ارز به زیر کانال 3800 تومانی راه یافتند، مدتی است این روند نزولی در حال طی شدن است. به این ترتیب، هر دلار آمریکا نرخ‌های حدود 3775 تومانی را تجربه می‌کند که روند کاهشی آرامی را نشان می‌دهد. در سمت دیگر، بازار سکه با توجه به رشد قیمت جهانی اونس طلا مسیر افزایشی طی می‌کند و قیمت آن به بالای یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. در بازار سکه، علاوه بر قیمت‌های جهانی، نزدیک شدن به عید نوروز با افزایش تقاضای فصلی حمایت بیشتری از قیمت‌ها انجام می‌دهد. تثبیت احتمالی نرخ‌های کنونی در بازار ارز می‌تواند سهامداران را نسبت به صورت‌های مالی شرکت‌های وابسته به ارز محتاط‌تر کند. هرچند در نیمه دوم سال 96 احتمال رشد مجدد نرخ‌ها وجود دارد.

4. ماه سخت متانول‌سازان

قطع گاز هفته‌های گذشته مجتمع‌های پتروشیمی به دلیل برودت هوا باعث رشد قیمت متانول در منطقه شده بود، اما بازگشت مجدد متانول‌سازان کشورمان به مدار تولید و همچنین عدم رشد قیمت الفین‌ها (به عنوان محصول به دست آمده از فرآوری متانول) موجب کاهش قیمت متانول شد. همواره نوعی هماهنگی میان قیمت الفین‌ها و متانول وجود دارد (محصول و ماده خام)؛ اما در مدت اخیر، رشد قیمت متانول در شرایطی رخ داده که قیمت الفین‌ها افزایشی نداشته و در نتیجه بازگشت قیمت متانول در صورت عدم رشد قیمت الفین‌ها دور از انتظار نیست. فارغ از چشم‌انداز قیمت، متانول‌سازان کشورمان به دلیل قطعی گاز در ماه گذشته با کاهش تولیدات مواجه بودند، موضوعی که سبب می‌شود آنها در ماه اسفند نیازمند تلاش بیشتری برای تحقق مقدار تولیدات بودجه خود کنند. با این حال، سطوح مناسب قیمت‌های فروش متانول‌سازان را همچنان از بودجه سال جلوتر نگه داشته است.  

5. یک هفته با بازارهای جهانی

پس از جهش‌های ابتدای هفته در بازار سنگ آهن، این کالا در مجموع هفته نتوانست رشد پرشتابی را تجربه کند. در میان فلزات پایه نیز، نوسانات محدود و به جز مس عموما افزایش اندکی را تجربه کردند. در بازار پتروشیمی‌ها نیز هفته گذشته، پلی‌پروپیلن، پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک خطی، پلی‌اتیلن سبک، پروپیلن و اتیلن کاهشی بودند و فقط پی‌وی‌سی در میان محصولات مهم افزایش قیمت را تجربه کرد.

چند مطلب خواندنی در «دنیای بورس»

تشکیل کمیته توقف تولید پراید و پژو 405

خوش‌بینی به «لبوتان» به دنبال قرارداد با «بوش»

عدم موافقت به افزایش سرمایه «خاور»

«خگستر» به قیمت 700 تومان به فروش می‌رسد؟

راه‌اندازی بورس خودرو تا پایان سال

اتصال مستقیم قطعه‌سازان به زنجیره تامین رنو و پژو