در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» بررسی شد

بازگشت انتظارات نزولی به بورس

12:40 - 1400/01/25
نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» برخلاف دو هفته اخیر به سمت نزول شاخص کل میل دارد. در هفته‌های اخیر دیده شد که عمده سهامداران و کارشناسان با نگاهی خوشبینانه روند صعودی را رفتار محتمل شاخص می‌دانستند، با این وجود طی هفته اخیر نماگر بورس تهران با افت 1/5 درصدی به کار خود پایان داد. در این هفته اما، چرخش آرای سهامداران به خوبی مشهود است. عواملی نظیر افت قیمت نفت و کامودیتی ها در بازار جهانی، بازگشایی نمادهای مهم بازار و تقویت سمت فروش از سوی حقوقی‌ها، باعث شده تا 55 درصد از کارشناسان گزینه نزولی را انتخاب کنند. در همین زمینه، 34 درصد روند کم‌نوسان و تنها 11 درصد روند صعودی را محتمل‌ترین حالت ممکن می‌دانند. 48 درصد از فعالان تالار بورس نیز روند روند نزولی، 30 درصد کم‌نوسان و 23 درصد صعودی را انتخاب کرده‌اند.
بازگشت انتظارات نزولی به بورس

کارشناسان

صعودی: اولین پیش‌بینی شرکت‌های برای سال 96، ارزندگی قیمت سهم‌ها، چشم‌انداز قیمت‌های جهانی

درصد کمی از کارشناسان صعود شاخص را طی این هفته پیش‌بینی کرده‌اند. این گروه از کارشناسان همچنان خوشبین به گزارش‌های اولین ‌پیش‌بینی شرکت‌ها هستند. آن‌ها این موضوع را سیگنالی می‌دانند که با توجه به ارزندگی سهم‌ها در هفته پایانی سال می‌تواند منجر به افزایش تراکم سمت خرید شود. همچنین موضوع دیگر که بیان می‌شود در خصوص بازارهای جهانی است. کارشناسان بیان می‌کنند چشم‌اندازها نسبت به قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی مثبت است. موضوعی که می‌تواند بر شرایط شرکت‌های کالامحور بورسی اثرگذار باشد.

 کم‌نوسان: موکول کردن خرید و فروش سهام از سوی سهامداران به هفته اول سال آینده

علت انتخاب این گزینه از نگاه کارشناسان مربوط به رسیدن روزهای پایانی سال است. کارشناسان بر این باورند که بسیاری از سهامداران خرید سهم‌ها را موکول به سال آینده می‌کنند. برهمین اساس بازار در هفته پایانی سال 95، آرام و کم‌نوسان به پایان می‌رسد. این گروه در توضیح این مورد بیان می‌کنند، با توجه به افزایش فشار فروش بازیگران حقوقی (نیاز به نقدینگی این گروه در پایان سال) و ارزندگی قیمت سهم‌ها، سهامداران منتظر یافتن فرصتی هستند تا در صف‌های خرید حاضر شوند.

 نزولی: بازگشایی نمادهای متوقف، تامین نقدینگی حقوقی‌ها و افت قیمت نفت و کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی

با توجه به اینکه بیش از نیمی از کارشناسان این گزینه را انتخاب کرده‌اند، دلایل مطرح شده نیز می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اولین موردی که کارشناسان بیان می‌کنند مربوط به بازگشایی دیگر نمادهای متوقف است. با توجه به اینکه طی مدت اخیر، بسیاری از نمادهای متوقف بورسی بازگشایی شدند، به نظر می‌رسد برخی نمادهای مهم همچون «وبصادر»و «فایرا»  بازگشایی شوند. به گفته کارشناسان بازگشایی این نمادها می‌تواند در افت شاخص اثرگذار باشد. موضوع دیگر مربوط به تامین نقدینگی بازیگران حقوقی و تسویه خریدهای اعتباری کارگزاری‌هاست، که می‌تواند فشار فروش را تا حد زیادی افزایش دهد. روند قیمت کامودیتی‌ها و نفت نیز از دیگر موارد مطرح شده است. طی روزهای اخیر قیمت نفت با کاهش قابل توجهی مواجه بوده است. بازگشت تولیدات شیل با تقویت تردیدها به بازگشت بازار نفت، از عللی است که کارشناسان در زمینه افت قیمت نفت بیان می‌کنند. همچنین احتمال رشد شاخص دلار جهانی (با توجه به جلسه این هفته فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره) از مواردی است که فشار بر قیمت کامودیتی‌ها را افزایش می‌دهد. از این رو کارشناسان بیان می‌کنند طی این مدت صنایع کالا محور بورسی با افت مواجه می‌شوند.

 سهامداران

صعودی :

سهامداران در این زمینه نیز موضوعاتی را مطرح می‌کنند که پیش‌تر کارشناسان بیان کردند. همچنین، آن‌ها بیان می‌کنند همواره در هفته پایانی سال شاخص بازار سهام با رشد به کار خود پایان می‌دهد. رفتار سنتی که از نگاه آن‌ها بار دیگر امکان تکرارش بسیار است.

کم‌نوسان: افزایش فضای تردید و بی‌اعتمادی میان سهامداران

این گروه در اظهاراتشان از دلسردی نسبت به بورس تهران صحبت می‌کنند. آن‌ها گسترش بی اعتمادی را دلیلی می‌دانند که تمایل به خرید و فروش را میان سهامداران کاهش داده است. ابهام در شرایط بانک‌های بورسی، رکود در فضای کلی اقتصاد کشور و نزدیکی به زمان انتخابات ریاست جمهوری از دلایلی است که آن‌ها برای تردید فعلی بیان می‌کنند.

نزولی: رکود در اقتصاد کشور، فعالیت حقوقی‌ها

فعالیت حقوقی‌ها در روزهای پایانی سال از نگاه سهامداران مهم‌ترین دلیل انتخاب این گزینه است. پیش‌تر در این مورد صحبت شد که در هفته آخر سال حقوقی‌ها عمدتا در صف‌های فروش ظاهر می‌شوند. همچنین آن‌ها رکود در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را بی اثر دراین موضوع نمی‌دانند. در ادامه نیز این گروه از موضوعاتی صحبت می‌کنند که کارشناسان در انتخاب این گزینه قبل‌تر بیان می‌کنند.