نقشه بازار سهام در روز سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱؛

رشد تقاضا در بورس / دومین روز ورود سرمایه به بازار سهام

14:51 - 1401/12/02
اکوایران: امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی مثبت بود و 344 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

به گزارش اکوایران، امروز سه‌شنبه دوم اسفند ماه در معاملات بورس تهران شاخص کل با جهش 65 هزار و 154 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 659 هزار و 416 واحد بالا آمد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 13 هزار و 919 واحدی در رقم 507 هزار و 74 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 604 واحدی در سطح 21 هزار و 279 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن  فرابورس  نیز هزار و 991 واحد رشد کرد و به رقم 90 هزار و 355 واحد رسیده است. 

 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 442 نماد رشد قیمت داشتند و 219 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 67 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 33 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

ورود پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای دومین روز متوالی مثبت بود و 344 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خودرو (شرکت ایران خودرو) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 100 میلیارد تومان بود. 

فولاد دومین رتبه ورود پول را داشت و پس از آن، نمادهای شستا، نوری و فخوز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، وتجارت بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد و نمادهای اردستان، حشکوه و فروژ در رتبه‌های بعدی بودند.

رشد تقاضا در بورس / دومین روز ورود سرمایه به بازار سهام8

نمادهای پیشران

امروز دو نماد فولاد و فملی بیش از 12 هزار واحد شاخص را بالا کشیدند و نمادهای شپنا، شستا و پارسان دیگر بزرگانی بودند که بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند.در مقابل نمادهای سدشت، وساخت و داسوه بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. 

در  فرابورس  نیز نمادهای آریا، کگهر و بپاس بیشترین تأثیر افزایشی را بر شاخص کل  فرابورس  گذاشتند و نمادهای پخش، حگهر و غدیس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خودرو بیشترین تراکنش را داشت و خگستر و فولاد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای گدنا، فروژ و دی پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 21 هزار و 34 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 6 هزار و 93 میلیارد تومان بود که 29 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 41 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 10 هزار و 772 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در 5 هفته اخیر است. 

امروز نماد فولاد بیشترین ارزش معاملات بازار را داشت و پس از فولاد، خودرو و شپنا رتبه‌های دوم و سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و پس از آن‌ها، نمادهای فملی، خگستر و فخوز در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی) با تعداد یک میلیارد و 761 میلیون و 445 هزار و 53 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خبهمن تعلق داشت. دو نماد فولاد و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

عرضه و تقاضای بازار 

در پایان معاملات سه‌شنبه، 66 نماد صف خرید داشتند و 8 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات به 899 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز در زمان بسته شدن معاملات 22 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد انتخاب (گروه انتخاب الکترونیک آرمان) با صف خرید 120 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از انتخاب، نمادهای تاپیکو (شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) و ذوب (شرکت ذوب آهن اصفهان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد وآذر اختصاص داشت که ارزش صف فروش آن 18 میلیارد تومان بود. پس از وآذر، نمادهای داسوه، پدرخش، کیا و ثالوند بیشترین صف فروش را داشتند.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

رشد تقاضا در بورس / دومین روز ورود سرمایه به بازار سهام5