بورس در گرداب رکود و ریزش / خروج پول حقیقی از ایران خودرو و سایپا

16:22 - 1402/12/23
در آخرین روز معاملاتی هفته ارزش معاملات سهام ریزش کرد و شاخص‌های بازار سهام تنزل کردند.

در معاملات روز چهارشنبه بیست و سوم اسفند ماه 1402، شاخص کل بورس تهران 13 هزار و 292 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 150 هزار و 209 واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 3 هزار و 899 واحدی در رقم 732 هزار و 46 واحدی ایستاد. 

شاخص کل فرابورس با افت 123 واحدی به رقم 24 هزار و 853 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش 527 واحد به سطح 133 هزار و 909 واحد رسید. 

خروج پول حقیقی از خودرو و خساپا 

روز چهارشنبه نماد خساپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 23 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای خودرو و وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فن افزار، دانا و انرژی تعلق داشت.

بورس در گرداب رکود و ریزش / خروج پول حقیقی از ایران خودرو و سایپا6

نمادهای پیشران بازار سهام

امروز فولاد، شپنا و وغدیر نمادهای قرز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فملی، وپارس و پاکشو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای آریا، بپاس و وسپهر بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای مادیرا، بجهرم و اتکای بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد خودرو بیشترین تراکنش را داشت و شپنا و خزامیا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز آردینه، بیوتیک و کرومیت بیشترین تراکنش را داشتند.  

 

ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 77 هزار و 354 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 65 هزار و 800 میلیارد تومان بود که 85 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 15 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 462 میلیارد تومان رسید. 

بورس در گرداب رکود و ریزش / خروج پول حقیقی از ایران خودرو و سایپا3

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد فن افزار بیشترین ارزش معاملات  بازار سهام  را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 257 میلیارد تومان بود. 

پس از فن افزار، وپارس بیشترین ارزش معاملات را داشت و خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد کرومیت و وبصادر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات نیز سهام وپارس با تعداد 483 میلیون و 981 هزار و 758 سهم در صدر قرار گرفته است. وبصادر در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد شستا و وبملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس  

در معاملات چهارشنبه، 29 نماد صف خرید داشتند و 72 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 72 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 62 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 25 درصدی به 250 میلیارد تومان رسید.

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس در گرداب رکود و ریزش / خروج پول حقیقی از ایران خودرو و سایپا11